چکیده :

هدف پژوهش حاضر، بررسی رابطه میان تجارب خرید گذشته و قصد خرید مجدد الکترونیکی با نقش واسطه‌ای حضور اجتماعی و اعتماد با استفاده از تحلیل مسیر است. بدین منظور، نمونه آماری،220 نفر از دانشجویان دانشگاه تهران را که سابقه خرید الکترونیکی از شرکت¬های خدمات مسافرتی را داشتند تشکيل مي¬دهد. آنان به پرسشنامه¬های حضور اجتماعی (استراب،1994)، اعتماد (گفن،2000) و قصد خرید مجدد (اردم و همکاران،2006و بيل و اوا، 2013) پاسخ دادند. یافته‌ها به طور کلی نشان داد که تجارب گذشته تأثیر مستقیم بر قصد خرید مجدد دارد همچنین بصورت غیرمستقیم از طریق حضور اجتماعی و اعتماد بر قصد خرید الکترونیکی تأثیر دارد. حضور اجتماعی تأثیر مستقیم و مثبتی بر قصد خرید مجدد دارد. علاوه بر این حضور اجتماعی بصورت غیرمستقیم از طریق اعتماد بر قصد خرید تأثیر می گذرد. اعتماد تأثیر مستقیم مثبت و معنی داری بر قصد خرید مجدد داشت. در مجموع یافته ها نقش تجارب گذشته، حضور اجتماعی و اعتماد در قصد خرید مجدد را مورد تأکید قرار می دهند.

کلید واژگان :

تجارب گذشته، حضور اجتماعی، اعتماد، قصد خرید مجدد.



ارزش ریالی : 300000 ریال
دریافت مقاله
با پرداخت الکترونیک