چکیده :

هدف اصلی این پژوهش بررسی رابطه هوش هیجانی و رضایت شغلی معلمان زن مقطع متوسطه دوره دوم آموزش و پرورش ناحیه یک اصفهان بود. فرضیات پژوهش با در نظر گرفتن پنج بعد هوش هیجانی (خودانگیزی ،خودآگاهی، خود کنترلی، همدلی، مهارت اجتماعی) و رضایت شغلی و همچنین متغیرهای جمعیت شناختی (سن، تحصیلات، سابقه شغلی) مورد بررسی قرار گرفتند. در این پژوهش از روش توصیفی و از نوع همبستگی استفاده شد. جامعه ی آماری پژوهش شامل کلیه معلمان زن مقطع متوسطه دوره دوم آموزش و پرورش ناحیه یک اصفهان به تعداد 159 نفر در سال تحصیلی 93-92 بود که با توجه به محدود بودن تعداد افراد جامعه، همه افراد جامعه به عنوان نمونه پژوهش انتخاب گردیدند. برای جمع آوری داده های پژوهش از پرسشنامه هوش هیجانی سیبریا شیرینگ (1999) 33 گویه و ضریب اعتبار91% و پرسشنامه رضایت شغلی JDI اسمیت، کندال و هیولین (1969) با 45 گویه و ضریب اعتبار 83% استفاده گردید. به منظور تجزیه و تحلیل داده های این پژوهش از نرم افزار SPSS در دو سطح آمار توصیفی و آمار استنباطی استفاده شد یافته های پژوهش آشکار ساختند که بین ابعاد خود آگاهی، خودکنترلی، همدلی، مهارت های اجتماعی از بین ابعاد پنج گانه هوش هیجانی با رضایت شغلی رابطه معناداری وجود دارد.همچنین نتایج تحلیل رگرسیون نشان داد که از میان ابعاد پنج گانه هوش هیجانی (خودآگاهی) از توان پیش بینی پذیری رضایت شغلی برخوردار است . نتایج دیگر به دست آمده از پژوهش حاکی از آن بود که نمرات هوش هیجانی و رضایت شغلی برحسب هیچ یک از متغیرهای دموگرافیک معنی دار نبود .

کلید واژگان :

هوش هیجانی، رضایت شغلی



ارزش ریالی : 300000 ریال
دریافت مقاله
با پرداخت الکترونیک