چکیده :

در محيط کسب و کار امروزي شرکت ها براي ايجاد مزيت رقابتي پايدار بيش از هر زمان ديگري نيازمند بکارگيري مجموعه اي از دارايي هاي نامشهود مانند دانش، شبکه و توانايي نوآوري مرتبط با مدیریت استراتژیک بازاریابی می باشند. برای آنکه بتوان در دنیای متلاطم و متغیر امروز به حیات ادامه داد باید به خلاقیت و نوآوری روی آورد و ضمن شناخت تغییرات و تحولات محیط برای رویارویی با آن ها؛ پاسخ های بدیع و تازه تدارک دید(الوانی، 1383). از این رو با پیشرفت روز افزون دانش و تکنولوژی و جریان گسترده اطلاعات، امروزه جامعه ما نیازمند آموزش مهارت هایی است که با کمک آن بتواند همگام با توسعه علم و فناوری به پیش برود. بررسی تاثیر چنین اقداماتی بر عملکرد سازمان ها، توسط مدیران بازاریابی؛ امری ضروری محسوب می شود و مدیران استراتژیک بازاریابی که در خط اول تماس با مشتری قرار دارند، با شناخت موقعیت ها و فرصت ها مي توانند در بهبود نتایج عملکردی سازمان نقش بسيار مهمي داشته باشد. با توجه به آنچه که گفته شد، هدف این پژوهش نیز بررسی تاثیر فرهنگ سازمانی نوآورانه بر فرآیندهای مدیریت استراتژیک بازاریابی در بانک ملت استان گلستان می باشد. روش پژوهش حاضر از نوع هدف کاربردی و از نوع گردآوری داده ها توصیفی از نوع پیمایشی می باشد. برای اندازه گیری متغیرهای پژوهش و جمع آوری داده های مورد نیاز از پرسشنامه استاندارد منون و همکاران(1999) استفاده شد که روايي پرسشنامه بر اساس روایی محتوا تایید شد. همچنین مقادیر ضریب آلفای کرونباخ تمامی متغیرهای پژوهش بالاتر از 7/0 به دست آمد که بیانگر پایایی مناسب پرسشنامه است. جامعه آماری پژوهش، کارکنان شاغل در شعب مختلف بانک ملت استان گلستان در نظر گرفته شده است. با توجه به اینکه حجم جامعه آماری 491 نفر می باشد، حجم نمونه آماری با استفاده از جدول مورگان برابر با 217 نفر تعیین گردید. آزمون آماری مورد استفاده برای تجزیه و تحلیل داده های پژوهش تحلیل مسیر است که برای اجرای آن از نرم افزار AMOS استفاده شد. نتایج به دست آمده از تجزیه و تحلیل داده های پژوهش نشان می دهد که متغیر فرهنگ سازمانی نوآورانه بر فرآیندهای مدیریت استراتژیک بازاریابی تاثیری مثبت و معنادار داشته است.

کلید واژگان :

فرهنگ سازمانی نوآورانه، توانایی استراتژیک، فرآیند مدیریت استراتژیک بازاریابی



ارزش ریالی : 300000 ریال
دریافت مقاله
با پرداخت الکترونیک