چکیده :

در شرایطی که صنایع دفاعی با کاهش درآمد مواجه می‌شوند و یا در نظام‌های اقتصادی متمرکز، دولت به دلایل مختلفی هزینه‌های دفاعی خود را کاهش می‌دهد، راهبردهای مختلفی توسط صنایع دفاعی برای مقابله با این مشکل (از تعدیل نیروی انسانی تا انتخاب رویکرد تجاری‌سازی صنایع دفاعی) به منظور پیشگیری از تعطیلی آن صنعت نظامی اتخاذ می‌گردد. اتخاذ رویکرد تجاری‌سازی فناوری‌های نظامی، صرفا یک نظریه نیست، بلکه ابزاری کاربردی بوده که با برنامه‌ریزی و مدیریت می‌توان به دستاوردهای مناسبی در توسعه اقتصادی دست یافت. این مطالعه به دنبال تدوین و فرموله کردن دستورالعمل‌هایی برای بهبود انتقال قابلیت‌های فناوری توسعه یافته در صنعت دفاعی، برای استفاده در بازار تجاری است. انگیزه این پژوهش از تغییرات سریع در محیط کسب و کار فراروی صنایع دفاعی، با توجه به کاهش بودجه دفاعی ناشی می‌شود. پژوهش حاضر با استفاده از روش تحقیق کتابخانه‌ای (مطالعات ثانویه از نوع فراترکیب) به تالیف نتایج حاصل از سایر تحقیقات در این حوزه دست یازیده و یافته‌های خود را رابطه با مزیت‌ها و محدودیت‌های صنایع دفاعی، تامین منابع، ورود به بازار، سازمان و فرهنگ، منابع مالی و زیرساخت‌های فناوری تقسیم‌بندی می‌نماید.

کلید واژگان :

تجاری سازی، دستاوردهای تحقیقات نظامی



ارزش ریالی : 300000 ریال
دریافت مقاله
با پرداخت الکترونیک