چکیده :

مقاله حاضر در چارچوب توسعه فرهنگی به بررسی اقتصاد سینما در ایران می پردازد. اقتصاد سینما بخشی از مقوله اقتصاد فرهنگ است، برخی بر این باورند که توسعه فرهنگی مستلزم تلقی فرهنگ به عنوان یک فعالیت اقتصادی است. از این رو، شاخص های اقتصادی فرهنگ می تواند با بررسی تحلیل اثرات و نقش فعالیت های فرهنگی در توسعه اقتصادی نقش ارزنده ای ایفا کند.در این پژوهش با استفاده از روش تحلیل هزینه- فایده به بررسی توجیه اقتصادی عرضه فیلم سینمایی در ایران پرداخته شده است. جامعه مورد بررسی در این پژوهش فیلم های تولید شده صنعت سینمای ایران در سال 1390 است. به طور کلی می توان گفت که تولید فیلم سینمایی در ایران همان گونه که انتظار داریم و فرضیه این تحقیق نیز بر اساس آن بیان شده است سودآور نمی باشد این امر واقعیتی است که با توجه به عملکرد کلی تولید فیلم سینمایی از نتایج این تحقیق می توان دریافت. به عبارت دیگر به جز در موارد خاص و استثنائی صنعت تولید فیلم سینمایی در ایران به لحاظ عدم سودآوری تجاری نمی تواند برای فعالان این بخش جذاب قلمداد گردد.در این امر فقدان تخصص در بخش عرضه محصولات سینمایی تاثیر به سزایی دارد.

کلید واژگان :

اقتصاد سینما، اقتصاد فرهنگ، تحلیل هزینه- فایده



ارزش ریالی : 300000 ریال
دریافت مقاله
با پرداخت الکترونیک