چکیده :

ﺗﺤﻘﯿﻖ ﺣﺎﺿﺮ ﺑﺎ ﻫﺪف بررسی و رتبه بندی محبوبترین برندهای ورزشی ایرانی و خارجی موجود در بازار پوشاک ورزشی از دیدگاه دانشجویان و فارغ التحصیلان تربیت بدنی و علوم ورزشی کشور انجام گرفته است. روش تحقيق از نوع توصيفي و به شکل میدانی با استفاده از 805 نفر با استفاده از پرسشنامه حضوری و اینترنتی از کل کشور تعيين شده است. بدين منظور 10 برند ورزشی خارجی معروف دنیا (نایک، آدیداس ، پوما، آسیکس، ریبوک، کاپا، فیلا، لوتو، لگا، آلشپورت و گزینه سایر موارد) و نیز 10 برند ورزشی معروف ایران (مجید، دائی، جورابان، جام جم، عقیلی، جهان نما، ورزش گستر، ایران ورزش، درفشیران، سرخپوش و گزینه سایر موارد) گنجانده شد و خواسته شد در صورت استفاده از هرکدام، یک گزینه را انتخاب، و با توجه به برند انتخابی به سوالات اختصاصی پاسخ دهند. برای انجام این پژوهش از آمار توصیفی به کمک نرم افزار 20spss انجام شد. بر اساس یافته‌های پژوهش، از 805 نمونه آماری 100/0 از برندهای خارجی استفاده کرده بودند که این رقم برای برندهای ایرانی 66/0 بود. در بین برندهای خارجی آدیداس و نایک و در بین برندهای ایرانی، مجید و دایی بیشترین مصرف‌کنندگان را داشتند. همچنین میانگین میزان رضایتمندی در برندهای خارجی بالاتر از برندهای ایرانی بود که نشان از رضایت بیشتر مارک‌های خارجی نسبت به برندهای ورزشی ایرانی دارد. لذا به تولیدکنندگان داخلی توصیه می گردد تا در کنار ففزایش کیفیت کالاهای تولیدی، با تبلیغات گسترده و حمایت از تیم ها و رویدادهای ورزشی به معرفی برند خود بپردازند و با قیمت گذاری های مناسب، رضایت مشتریان را تامین نمایند تا شاهد تقاضا و ورود بی¬رویه برندهای خارجی به داخل کشور نباشیم.

کلید واژگان :

برند، برند ورزشی، پوشاک ورزشی، رتبه بندی



ارزش ریالی : 300000 ریال
دریافت مقاله
با پرداخت الکترونیک