چکیده :

هر مکتبی بر اساس هدفی که دارد، طرح تربیتی مخصوصی را بر اساس مبانی مهم انسان شناختی که در مورد انسان دارد دنبال می کند. لهذا، هر تمدن یا مکتب اعتقادی و ایدئولوژیک، نظام خاص و منطق ویژه و ساخت متمایز خود را داراست، که بیانگر منظومه ی فکری معینی است که زبان؛ انعکاس دهنده ی طرحی است حامل معانی دلالت ها و ابزار کارآیی است که به پرده از اندیشه ها و ایده ها ی یک جامعه بر می دارد و اعتقادات و آرا را که در زبان دینی از آن به فطرت تعبیر می شود بیان می کند. لذا؛ با وجود تضارب اندیشه¬ها در قبول یا انکار ادراکات انسانی برای رسیدن به کمال اخلاقی مسائل اخلاقی یا جبری و طبیعی یا کمالات معنوی که ارزش اخلاقی دارند باید اکتسابی باشند؛ لهذا، در این مقال بر آنیم که، به تبین نقش فطرت در دین شناسی و معرفت دینی با تاثر از دیدگاههای اندیشمندان و جامعه شناسان در ارتباط با ارزش های متعالی انسانی پرداخته شود.

کلید واژگان :

فطرت، تعلیم و تربیت،ملازمه دین، تفکیک نظرات اندیشمندان



ارزش ریالی : 300000 ریال
دریافت مقاله
با پرداخت الکترونیک