چکیده :

رشد و توسعه¬ی اقتصادی همواره یکی از اساسی¬ترین اهداف کشورها بوده است. به¬دنبال آن، ابزارهایی که کشورها را به این اهداف نزدیک می کند، همواره از اهمیت ویژه¬ای از دید سیاستمداران، اندیشمندان و مردم جوامع برخوردار بوده است. در جریان ﺗﺤﻮﻻت ﺟﻬﺎﻧﯽ، ﺗﺠﺎرت¬های پایدار و باثبات در عرصه¬های ﺑﯿﻦ اﻟﻤﻠﻠﯽ، اﻫﻤﯿﺖ ﺑﯿﺸﺘﺮی ﭘﯿﺪا ﮐﺮده اﺳﺖ ﺗـﺎ ﺣـﺪی ﮐﻪ ﺑﺴﯿﺎری از اﻗﺘﺼﺎدداﻧﺎن و ﺑﻪ وﯾﮋه ﻣﺘﺨﺼﺼﺎن اﻗﺘﺼﺎد ﺗﻮﺳﻌﻪ، آن را ﯾﮑﯽ از ارﮐﺎن اﺻـﻠﯽ و ﺿـﺮوری ﺑﺮای رشد و ﺗﻮﺳﻌﻪ اﻧﮕﺎﺷﺘﻪ اﻧﺪ. دوره دﮔﺮﮔﻮﻧﯽ و ﺗﺤﻮل ﮐﯿﻔﯽ ﺟﺎﻣﻌﻪ در ﭼـﺎرﭼﻮب ﻣﺮزﻫـﺎی آن ﺑﻪ ﺳﺮ آﻣﺪه اﺳﺖ و ﻫﺮ ﮐﺸﻮری ﺑﺎﯾﺴﺘﻪ اﺳﺖ ﮐﻪ ﺑﺎ ﺗﮑﯿﻪ ﺑﺮ ﺳﯿﺎﺳﺖ ﻫﺎی ﺑـﺮون ﻧﮕﺮ، اﺳـﺘﺮاﺗﮋی ﻫـﺎی ﺗﻮﺳﻌﻪ اﻗﺘﺼﺎدی ﺧﻮد را دﻧﺒﺎل ﮐﻨﺪ که این مفهوم در چند دهه اخیر شکلی کلی تر به خود گرفته است و خود را در قالب مفهومی به نام جهانی شدن نمایان می کند. هدف عمده¬ی پژوهش حاضر، امکان سنجی دقیق از ابزار سیاست خارجی در پیشبرد اهداف اقتصاد مقاومتی در بستر اقتصاد ایران بوده و در ادامه، ماهیت ابزارگونه¬ی جهانی شدن و تجارت بین¬الملل در سایه¬ی سیاست¬های برون¬نگر در دستیابی به سطح مطلوب رشد و توسعه¬ی اقتصادی، مورد نقد و بررسی قرار خواهد گرفت. در پژوهش حاضر از روش اسنادی و کتابخانه ای و بهره¬گیری از منابع دست اول و ثانویه، استفاده گردیده است. نتایج به¬دست آمده نیز نشان می¬دهد که پذیرش بی چون و چرای جهانی شدن در شرایط کنونی حاکم بر اقتصاد کشور، نمی¬تواند ابزار مناسبی در جهت دستیابی به چشم¬انداز ترسیم شده در زمینه¬ی توسعه¬ی اقتصادی کشور باشد. شایان ذکر است که دیدگاه¬ها و نظرات خبرگان و صاحب¬نظران در بخش¬های اقتصاد توسعه و اقتصاد مقاومتی، راهکارهای مناسبی را برای مدیریت فرآیند جهانی شدن و عملیاتی سازی الگوی اقتصاد مقاومتی در بستر اقتصاد ایران ارائه داده است.

کلید واژگان :

توسعه¬ی اقتصادی، جهانی شدن، تجارت بین الملل، اقتصاد مقاومتی



ارزش ریالی : 300000 ریال
دریافت مقاله
با پرداخت الکترونیک