مبانی تربیت و آموزش از موقعیت آدمی و عواملی که حیات او را تحت تأثیر خود قرار میدهد بحث میکند، هدف نهایی تربیت، رشد انسان است. برای تحقق اهداف تربیتی، برنامهریزان و اساتید و مربیان بناچار باید، فراگیران و عواملی که حیات او را تحتتأثیر خود قرار میدهد را در تدوین اهداف، انتخاب تجارب و محتوای پرورشی و نیز تعیین راهبردهای آموزشی و از همه مهمتر استانداردهای آموزشی مدنظر قرار دهند. مبانی دینی و فلسفی (انسانشناسی، هستیشناسی، معرفتشناسی، ارزششناسی)، مبانی روانشناختی (جسمانی، شناختی، عاطفی و اجتماعی)، مبانی زیستشناختی و مباني فن شناختی (فناورانه) بهعنوان منابع اساسی، اطلاعات وسیعی را در خصوص ویژگیهای فراگیران، اساتید و مربیان، کارکنان آموزشی، فرهنگ و فضاهای تربیتی و آموزشی، راهبردهای یاددهی-یادگیری و... در اختیار برنامهریزان تربیتی و آموزشی قرار میدهد. بهعبارتدیگر، طراحان و برنامهریزان به هنگام طراحی نظام تربیت و آموزش و در زمان اجراء با چالشها و سؤالاتی مواجهاند که این مبانی و تعیین کننده ها مسیر حرکت آنها را تعیین کرده و در پاسخگویی به این سوالات و چالش¬ها کمک فراوانی خواهند کرد. از طرف دیگر، برای تدوین استانداردهای آموزشی که در واقع سنگبنای طراحی و اجرای نظام تربیتی و آموزشی می¬باشد باید به این مبانی و تعیین کننده¬های بنیادین توجه ویژه بشود. مسئله اصلی این است که این مبانی و تعیین کننده¬¬ها در چه حوزه¬هایی از نظام تربیت و آموزش تاثیر گذار هستند و نحوه تاثیر و نوع اثر آنها چیست؟ این مقاله به منظور پاسخ به بخشی از این سوال و با هدف بررسی نقش و تاثیر مبانی فلسفی، دینی و مطلوب¬های نظام تربیت و آموزش در استانداردسازی آموزشی تعریف شده است. این تحقیق از نوع هدف کاربردی و از نظر روش توصیفی- تحلیلی و از جمله تحقیقات کیفی- اکتشافی است. در این تحقیق پس از گردآوري اطلاعات با بهره¬گیری از مطالعات کتابخانه¬ای، منابع اینترنتی، مصاحبه و بررسی¬های اسنادی، تعیین¬کننده¬های بنیادین که در استانداردسازی نظام تربیت و آموزش موثرند استخراج شد. سپس نحوه تاثیر این مبانی و تعیین¬کننده¬ها مشخص گردید و در نهایت نوع تاثیر این تعیین کننده¬ها در استاندارد¬سازی بصورت خلاصه ارائه شد. نتایج این تحقیق می¬تواند مبنایی برای طراحی زیر نظام استانداردسازی نظام تربیت و آموزش سازمانی و یا ملی قرار بگیرد.
کلید واژگان :مبانی فلسفی، مبانی دینی، مطلوب¬ها، نظام تربیت و آموزش، استانداردسازی آموزشی،
ارزش ریالی : 300000 ریال
با پرداخت الکترونیک
جزئیات مقاله
- کد شناسه : 6147706674336420
- سال انتشار : 1393
- نوع مقاله : مقاله کامل پذیرفته شده در کنفرانس ها
- زبان : فارسی
- محل پذیرش : دومین کنفرانس ملی توسعه پایدار در علوم تربیتی وروانشناسی ، مطالعات اجتماعی و فرهنگی
- برگزار کنندگان : مرکز مطالعات و تحقیقات سروش حکمت مرتضوی با همکاری مرکز راهکارهای دستیابی به توسعه پایدار و دانشگاه های مختلف
- تاریخ ثبت : 1395/07/30 19:49:03
- ثبت کننده : رضا حسین پور
- تعداد بازدید : 184
- تعداد فروش : 0