چکیده :

امروزه ارزش های سازمان¬ها را نمی¬توان صرفاً بر اساس معیارهای مالی مورد ارزیابی و قضاوت قرار داد؛ زیرا پژوهش¬ها نشان داده است، ارزش بازاری شرکت¬ها و موسسات را عمدتاً دارایی¬های غیرمالی که به آن¬ها دارایی¬های نامشهود یا سرمایه¬های اخلاقی اطلاق می¬شود، تعیین می¬کند. بر این اساس؛ پژوهش کمی حاضر با هدف بررسی تاثیر اجزای اخلاق (متشکل از سرمایه¬های انسانی، اخلاق , و مشتری) بر ارزش های دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرمانشاه انجام شد. روش تحقیق پژوهش حاضر از نوع پیمایشی- توصیفی می¬باشد و از نوع هدف کاربردی. جامعه آماری پژوهش حاضر دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرمانشاه می¬باشد. حجم نمونه بر اساس جدول مورگان برابر با 216 نفر تعیین شده است. برای انتخاب نمونه از روش تصادفی ساده استفاده گردیده است. برای جمع آوری داده¬های مورد نیاز از پرسشنامه که روایی آن مورد تایید استاد راهنما و مشاور استفاده گردیده است. برای اطمینان از اعتبار پرسشنامه از آلفای کرونباخ استفاده گردیده است که برای هر یک از متغیرها بالاتر از 7/0 می¬باشد که نشان دهنده پایایی مناسب پرسشنامه تحقیق حاضر می¬باشد. برای تجزیه و تحلیل داده¬ها از نرم افزار Spss استفاده گردیده است. نتایج تحقیق گواه آن است که بین اخلاق با ارزش های سازمانی در دانشگاه آزاد اسلامی رابطه معنی داری وجود دارد. از طرفی بین ابعاد اخلاق (سرمایه اخلاق ؛ اخلاق و انسانی ) با ارزش های سازمانی نیز بر اساس خروجی های نرم افزار رابطه معنی داری وجود دارد.

کلید واژگان :

ارزش هاي سازمانی، اخلاق ، سرمایه انسانی؛ سرمایه اخلاق ؛ سرمایه رابطه اي



ارزش ریالی : 300000 ریال
دریافت مقاله
با پرداخت الکترونیک