چکیده :

پژوهش حاضر به منظور مقایسه باورهای فراشناختی و مولفه های آن در دانشجویان با سطوح بهنجار و بیمارگون از نگرانی صورت گرفت. جامعه مورد مطالعه در این پژوهش 250 دانشجو دوره کارشناسی بودند که به روش نمونه گیری خوشه ای چند مرحله ای از بین دانشجویان دانشگاههای پیام نور و علمی کاربردی انتخاب شدند و پرسش نامه های باورهای فراشناختی و نگرانی را تکمیل کردند. داده ها با استفاده از نرم افزار spss 18 و آزمون تحلیل واریانس مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافته ها نشان داد که نمره مولفه های باورهای مثبت درباره نگرانی، کنترل ناپذیری و خطر، اطمینان شناختی و نیاز به کنترل افکار در دانشجویان با سطوح بیمارگون از نگرانی بیشتر از دانشجویان با سطوح بهنجار است. اما در مولفه باور خود آگاهی شناختی بین دو گروه تفاوت معناداری مشاهده نشد. از بین مولفه های باورهای فراشناختی نیز تنها مولفه کنترل ناپذیری و خطر توانایی پیش بینی نگرانی بیمارگون را داشته و نقش مهمی در تداوم آن دارد.

کلید واژگان :

باورهای فراشناختی، نگرانی، دانشجویان



ارزش ریالی : 300000 ریال
دریافت مقاله
با پرداخت الکترونیک