چکیده :

آموزش و پرورش وظیفه شناسایی و شکوفایی استعداد ها و توانایی های بالقوه دانش آموزان را به عهده داشته،خلاقیت،استعداد ذاتی و همگانی است که ظهور و پرورش آن نیازمند و در گرو آموزش و پرورش آن است.عواملی همچون شرایط فیزیکی،روانی و اجتماعی کلاس درس،اهداف آموزشی تعریف شده و محتوای آموزش تدوین شده در کتاب های درسی،روابط عاطفی و اجتماعی بین دانش آموزان و معلم،میزان و تنوع خلاقیت های فردی معلم،میزان آشنایی معلم با مبانی خلاقیت ها و تئوری ها و کاربرد آن در آموزش وپرورش خلاق دانش آموزان در کلاس درس و ...در شکوفایی و رشد توانایی های خلاق شهروندان در کلاس درس موثر هستند.نگرش معلمان به خلاقیت میزان شناخت آنها به موضوع و نحوه تدریس و اداره کلاس،تاثیر مستقیمی بر غنی سازی محیط کلاس برای رشد خلاقیت دانش آموزان دارد،لذا اگر معلمان خلاقیت و شیوه های پرورش آنرا به خوبی شناخته باشند و نگرش مناسبی به آن داشته باشند با انگیزه ای که به کار و عشقی که به دانش آموزان می توانند علی رغم همه موانع و محدودیت ها ،کلاسی فعال،پویا،هیجان انگیز وخلاق داشته باشند و دانش آموزان خلاق را پرورش داده و به بازار زندگی و کار روانه نمایند.اهداف مطالعاتی علوم زمین و محتوی مطالعاتی علوم زمین و ساختار مطالعاتی علوم زمین ،فرصت ها و موقعیت های متعدد برای بروز و شکوفایی،رشد و پرورش خلاقیت برای دانش آموزان را فراهم می نماید،در این فرآیند،مهم این است که معلم فرصت ها و موقعیت های متعدد،متنوع،جذاب و لذت بخش و هیجان آفرین در فرآیند آموزش و پرورش محتوی علوم زمین قصد شده درکتاب های درسی برای خلاقیت دانش آموزان فراهم نماید و اجازه دهد تا دانش آموزان خلاقانه با موضوع علوم زمین در فرآیند یاددهی-یادگیری آموزشگاهی همراه شوند

کلید واژگان :

شکوفایی و پرورش، خلا قیت ،آموزش خلاقیت،آموزش خلاق علوم زمین



ارزش ریالی : 300000 ریال
دریافت مقاله
با پرداخت الکترونیک