چکیده :

مسئله استفاده بهینه و کارا از منابع، یکی از اساسی ترین اصول تحقق اقتصاد مقاومتی است. لذا اصلاح الگوی مصرف یک گام بلند در جهت، دستیابی به اقتصاد مقاومتی است. اصلاح الگوی مصرف را نباید به معنای ریاضت اقتصادی یا صرفا صرفه¬جویی تفسیر کرد. زیرا تجربه بشری نشان دهنده این واقعیت است که در جوامعی که نقشه صحیحی برای مصرف تدوین و عملیاتی شده است سطح رفاه عمومی بسیار بالاتر از سایرین می باشد. بنابراین هدف از این سیاست تامین رفاه بیشتر با مصرف کمتر منابع اساسی که اغلب تجدیدناپذیر نیز می باشند، است. هدف یافتن راههای افزایش رفاه و کارآمدی با مصرف منابع کمتر است. رفتارها و کنش¬های فردی و اجتماعی انسان به عنوان موجودی صاحب اراده و متفکر، برخواسته از نگرش‌ها، باورها و ارزش¬هایی است که انسان آگاهانه یا ناآگاهانه پذیرفته است و مصرف به عنوان یک رفتار انسانی، بیش¬تر در بستر باور و نگرش حاکم بر اذهان افراد و جامعه شکل می¬گیرد. بنابراین سیاست اصلاح الگوی مصرف صرفا یک موضوع اقتصادی نیست بلکه هم فرهنگ در آن موثر و هم آن در فرهنگ جامعه موثر است. لذا برای ترویج الگوی صحیح مصرف در جامعه، باید بستر پذیرش ارزش¬ها وباورهای اصیل اسلامی و تثبیت و گسترش آن را فراهم ساخت که این امر به وسیله دستگاه¬های فرهنگ‌ساز(رسانه¬ها، آموزش و پرورش و...) صورت می¬گیرد. از این¬رو، مهمترین راهکار فرهنگی در این زمینه، ترويج اعتقادات ديني مرتبط با پرهیز از اسراف و عدم مصرف خارج از الگوی مصرف اسلامی می¬باشد

کلید واژگان :

اقتصاد مقاومتی، الگوی مصرف، فرهنگ



ارزش ریالی : 300000 ریال
دریافت مقاله
با پرداخت الکترونیک