چکیده :

در دنیای امروزی، گردشگری به عنوان منبعی درآمدزا و صنعتی شغل آفرین، از اهمیت و جایگاه ویژه ای در سطح جهان برخوردار شده است. به بیان دیگر، توسعه گردشگری، رشد اقتصادی، افزایش منابع عایداتی و توسعه تعامل انسانی را به دنبال خواهد داشت. بسیاری از برنامه ریزان و سیاست گذاران توسعه، از صنعت گردشگری به عنوان رکن اصلی توسعه پایدار یاد می کنند که می تواند با برنامه ریزی اصولی و مناسب و شناسایی فرصت ها و محدودیت های گردشگری، نقش موثری در توسعه روابط و مناسبات اقتصادی و در نتیجه توسعه ملی و منطقه­ای و تنوع بخشی به اقتصاد ملی و منطقه ای، بر عهده داشته باشد. در اين مقاله تلاش بر اين است كه با توجه به نقش بازاريابي، سطح كيفيت زندگي و نگرش مردم شهر شيراز در جهت توسعه صنعت گردشگري بررسي شود. اين تحقيق داده هاي خود را در چهارچوب سطح آموزش، درآمد ماهيانه، كيفيت زندگي و نگرش مورد بررسي قرار داده است. روش تحقيق براساس هدف توصيفي _كاربردي و آميخته اي از روش هاي كتابخانه اي، پايگاه هاي اينترنتي، مصاحبه با خبرگان و كارشناسان منطقه و توزيع پرسشنامه ميان جامعه مورد مطالعه گردآوري شد. اين جامعه آماري كليه گردشگران شهر شيراز كه در حال بازديد از ارگ كريمخان بودند، انجام شد كه متشكل از 161 صاحب نظر در اين زمينه مي باشد و براساس اطلاعات آماري نرم افزارSPSS حجم نمونه 118 نفر برآورد شد و براي محاسبه پايايي از روش آلفاي كرونباخ و براي آزمون داده ها از همبستگي پيرسون براي آزمون فرضيات استفاده شده است.

کلید واژگان :

كيفيت زندگي، نگرش ساكنين، توسعه گردشگري، بازاريابي گردشگري، ارگ كريمخان زند.



ارزش ریالی : 300000 ریال
دریافت مقاله
با پرداخت الکترونیک