چکیده :

امروزه موضوع بازارگرایی و مسئولیت اجتماعی شرکت در سطح بین المللی اهمیت بیشتری یافته است و به عنوان یکی از عوامل اساسی در بقای شرکت یا سازمان است. ميزان سودآوري در يک شرکت تعيين کننده عملکرد کسب و کار و کسب مزيت رقابتي مناسب براي آن شرکت است؛ لذا پژوهش حاضر به شناخت تاثیر بازارگرایی و مسئولیت اجتماعی شرکت بر مزیت رقابتی پایدار و عملکرد کسب کار پرداخته است. که از نظر هدف کاربردی و از نظر روش توصیفی- همبستگی است. ابزار اصلی مورد استفاده پرسشنامه می باشد. که 400 پرسشنامه به روش نمونه گیری در دسترس از بین مشتریان شرکتهای کوچک و متوسط استان اردبیل به عنوان حجم نمونه انتخاب شدند. که از این تعداد 380 پرسشنامه با استفاده از نرم افزار spss20 مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. که نتایج تحقیق حاکی از تاثیر مثبت و معنادار بازارگرایی و مسئولیت اجتماعی شرکت بر مزیت رقابتی پایدار و عملکرد کسب و کار در شرکتهای کوچک و متوسط استان اردبیل می باشد. در نهایت با توجه به نتایج تحقیق به مدیران و کارشناسان شرکت های کوچک و متوسط در استان اردبیل پیشنهاد می گردد تا جهت بهبود عملکرد کسب و کار و مزیت رقابتی مدیران بصورت منظم نقاط قوت و ضعف رقبای خود را شناسایی کنند و به بررسی منظم متغیرهای بازاریابی (قیمت، محصول و ...) رقبای خود بپردازند.

کلید واژگان :

بازارگرایی، مسئولیت اجتماعی شرکت، مزیت رقابتی پایدار، عملکرد کسب و کار، شرکت های کوچک و متوسط استان اردبیل



ارزش ریالی : 300000 ریال
دریافت مقاله
با پرداخت الکترونیک