چکیده :

ماهیت پیچیده و پیوسته در حال تغییر فضای تجاری باعث شده که نوآوری مهمترین عامل حفظ و بهبود عملکرد شرکت ها باشد. در نگاهی جامع به آن، مفهوم نوآوری دوسوتوان مطرح شده که شرکت ها با ویژگی های دو سوتوانی، به گسترش مهارت و دانش موجود، بهبود طرح تاسیس، توسعه محصولات و خدمات موجود و افزایش بهره وری از کانال های توزیع موجود می پردازند. بنابراین با افزایش اطلاعات، دانش و بودجه فناوری اطلاعات و به کارگیری مدیریت دانش می توان سبب بهبود عملکرد شرکت و سازمان های مورد نظر شد و نوآوری دوسو توان را در سطح گسترده ای افزایش داد. در این راستا هدف از این تحقیق بررسی تاثیر فناوری اطلاعات و مدیریت دانش بر نوآوری دوسوتوان در شرکت ملی صنایع پتروشیمی ایران و سازمانهای تابعه می باشد. جامعه آماری تحقیق حاضر شرکت ملی صنایع پتروشیمی ایران است که متشکل از سی شرکت هلدینگ تابعه انتخابی بودند. از هر یک از سی شرکت انتخاب شده 4 نفر از مدیران اصلی بعنوان افراد آگاه به سیستم مدیریت دانش و ابعاد نوآوری در آن شرکت ها ، انتخاب گردیدند . بنابراین تعداد کل جامعه آماری 120 نفر میباشند. با توجه به حجم جامعه آماری، با استفاده از فرمول کوکران، 91 نفر از کارکنان سازمان های انتخاب شده به عنوان نمونه انتخاب شد. ابزار گردآوری دادهها بر اساس پرسشنامه محقق ساخته (برگرفته از مقاله بیس سوتو آکوستا، پوپا، مارتینز- کونسا، 2018) بود. جهت تحلیل داده ها، از نرم افزارهای SPSS و SMART PLS استفاده شد. نتایج نشان داد که فناوری اطلاعات و مدیریت دانش به طور مثبت با ابعاد نوآوری ارتباط دارد و همچنین نوآوری دوسوتوان با عملکرد شرکت ارتباط مثبت دارد.

کلید واژگان :

مدیریت دانش، نوآوری دوسوتوان، فناوری اطلاعات



ارزش ریالی : 300000 ریال
دریافت مقاله
با پرداخت الکترونیک