چکیده :

حکومت مطلوب سیاسی امروزه در قالب نظامهای سیاسی متنوع ومفاهیمی همچون حکمرانی خوب و امثالهم مورد بحث و بررسی قرار گرفته است. اتفاقاً با سیری در منابع اسلامی و سنت و مضافاً سخنان بزرگان اسلامی دقیقاً میبینم؛ از لحاظ محتوا این امر از همان ابتدا مورد تاکید شریعت مقدس اسلام قرار گرفته است. حاکمیت اصلی در اسلام از آن خدا دانسته شده است و حاکم اسلامی نوعی امین و محسن آن است باید درپذیرش مسئولیتها و حفظ اینید امانی که از سوی امت اسلامی به وی سپرده شده نهایت تلاش خود را بنماید. در جستار حاضر با نگاهی توصیفی در پی این سؤال هسیتم که میآید حاکم نظام اسلامی به عنوان امین و محسن دانسته قلمداد شده اگر دانسته یا ندانسته مرتکب اقدامی گردد یا تصمیمی بگیرد یا ترک فعل که دیگر مسلمین )عامه مردم( متضرر شوند تکلیف چیست؟ به نظر میرسد همانطوریکه در کلام قرآن کریم و سنت سیمای حکمرانی مطلوب اسلامی ترسیم شده در سخنان برخی از بزرگان نظام اسلامی آمده با در نظر گرفتن )امانی بودن حکومت، قاعده فقهی سبب اقوا از مباشر، قاعده لاضرر و..( چنانچه تقصیرش احراز شد وفق آموزههای قرآنی: سیمای حاکم اسلامی در قرآن و سنت، مضافاً عدم برتری افراد به یکدیگر مگر به تقوی و همچنین عدالت انتقالی و بزه دیده شناسی با مقصر )حاکم( و بزه دیده )افراد عادی( برخورد قانونی واقعی )نه شعاری( لازم براساس عدالت صورت پذیرد.

کلید واژگان :

حکمرانی نامطلوب، حکومت، حاکم اسلامی، فقه اسلامی، مسئولیت



ارزش ریالی : 300000 ریال
دریافت مقاله
با پرداخت الکترونیک