چکیده :

مقدمه: ورزش والیبال با توجه به قدرت فراگیر و سایر خصوصیاتی که دارد، پربیننده ترین رشته ورزشی المپیک، و یکی از پنج ورزش برتر جهان نزد مردم شناخته شده است. محققان کلید توسعه سازمان را در گرو توسعه سرمایه های انسانی عنوان کردند. بازیکنان به علت در معرض نمایش بودن و ایفای نقش به عنوان الگو از مهم ترین سرمایه های انسانی این ورزش به شمار می روند. که همواره در معرض خطر اسیب هایی جدی قرار دارند و نیاز است برای توسعه آن ها همچنین جلوگیری از حاد شدن آسیب ها، ابتدا به شناسایی عوامل آسیب‌زای آن‌ها پرداخت و سپس به سراغ برنامه ریزی و اجرای آن رفت. بنابراین پژوهش حاضر با هدف تحلیل آسیب‌ شناسانه برند شخصی بازیکنان والیبال لیگ برتر والیبال ایران انجام گرفت. روش‌کار: نوع پژوهش حاضر از‌منظر گردآوری اطلاعات از تحقیقات توصیفی_تحلیلی است، از‌منظر هدف کاربردی و از‌منظر جمع‌آوری داده به‌شکل میدانی انجام‌گرفت. به‌منظور دستیابی به اهداف پژوهش از پرسشنامه تعدیل‌یافته آسیب‌شناسی رفتاری ساخته شده توسط شجیع و همکاران (2019) استفاده شد. جامعه‌آماری پژوهش کادر فنی لیگ برتر والیبال‌ایران (آقایان و بانوان) به تعداد 220 نفر تشکیل داد که با‌توجه به حجم کم نمونه و اهمیت موضوع، با‌استفاده از سرشماری نهایی شد (N=n). از آمار توصیفی (میانگین، انحراف معیار و...)، استنباطی (آزمون t تک نمونه‌ای، آزمون فریدمن و...) به‌منظور تجزیه و تحلیل داده‌ها و از نمودار Q-Q plot برای تشخیص وضعیت نرمالیته متغیر‌ها استفاده شد. برای اطمینان از روایی پرسشنامه تحقیق پرسشنامه به تایید ده نفر از اساتید مدیریت ورزشی رسید و با اعمال نظرات آن‌ها در این تحقیق بکار گرفته‌ شد. همچنین ابزار تحقیق در‌سایر تحقیقات مورد بررسی قرار گرفته و از‌منظر روایی محتوایی مورد تایید می‌باشد. در این تحقیق برای سنجش پایایی از ضریب آلفا‌کرونباخ استفاده شد. بحث و نتیجه‌گیری: پژوهش حاضر 7 مولفه آسیب‌زای رفتاری با محور‌های فنی، اخلاقی، رابطه، مادی‌گرایی، سبک‌زندگی، مشاوره و آسیب‌رفتاری؛ را در بازیکنان استخراج نمود که بر برند‌شخصی آن‌ها اثر‌گذار است. ضمنا؛ در بین مولفه‌ها، مولفه سبک‌زندگی به این دلیل که سبک‌زندگی حاکم‌بر ورزشکار را نشان می‌دهد بیشترین اهمیت و مولفه مادی‌گرایی که مربوط به مسائل مالی و قراردادی بازیکن می باشند از اهمیت کمتری برخوردار بودند. نتایج نشان داد برای خروج بازیکنان از آسیب‌رفتاری نیاز است از محور‌های آسیب به طرف برند شدن در تمام محو‌ر‌ها حرکت کنند.

کلید واژگان :

آسیب شناسی/ آسیب رفتاری/ برند‌شخصی / بازیکنان/ والیبال/



ارزش ریالی : 300000 ریال
دریافت مقاله
با پرداخت الکترونیک