چکیده :

در جهان کنونی، تولید به منظور فروش در بازار صورت می¬گیرد و از سوی دیگر با توجه به جهانی شدن اقتصاد و جهت گیری هرچه بیشتر آن به سمت یکپارچگی، رقابتی شدن و در عمل گسترده شدن بازارها ضروری است که عرضه کنندگان محصولات کشاورزی با علم مدیریت بازاریابی آشنایی کافی داشته باشند.کارشناسان نیز باید مدیریت بازاریابی محصولات را بشناسند تا بتوانند وضایف خود را بخوبی انجام داده و در عصر کنونی که رقبای قدرتمندی در عرصه تولیدات کشاورزی در بازارهای داخلی و بین المللی وجود دارند، جایگاه مناسبی برای محصولات کشاورزی کشور پیدا کرده و آنرا تداوم بخشند، ازآنجایی که مرکبات منبع عمده گروه کثیری از تولیدکنندگان و صادرکنندگان منطقه جنوب کرمان و همچنین منبع مهم برای تحصیل ارز به کشور است، و منطقه جنوب کرمان در تولید مرکبات در کشور مقام سوم را داراست و وجود یک سیستم کارا در بازاریابی کشاورزی، خود به عنوان ابزاری موثر، منجر به افزایش رشد تولیدات این بخش می¬شود. در این راستا در این پژوهش مولفه¬های مدیریتی تاثیرگذار بر بازاریابی مرکبات جنوب کرمان مورد بررسی قرار گرفت و اطلاعات به دوشیوه داده¬های اولیه و داده¬های ثانویه جمع آوری شد. داده¬های اولیه بصورت پیمایشی و تکمیل پرسشنامه بوده است سپس با استفاده از نرم¬افزار spss مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. و بر اساس فرمول کوکران از 165 بهره بردار 109 نفر به عنوان نمونه و بصورت تصادفی ساده انتخاب شد. طبق یافته¬های پژوهش تولید کنندگان مرکبات مشتریان خود را بیشتر برا اساس تقاضای میدانداران با عمده¬فروشان با 41.28% تعیین می¬کنند. همچنین مشاهدات نشان می¬دهد از بسته¬های پارچه¬ای وموادیگر با 78.70% و از بسته¬های کاغذی و مقوایی 21.30% استفاده می¬شود و ایجاد تعاونی¬های تولید کننده¬گان محصولات باغی جهت شناسایی سلایق مصرف¬کننده¬گان و بازارهای مصرف و خرید و صادرات محصولات باغداران منطقه به بازارهای شناسایی شده به عنوان یکی از راه¬کارها ارائه می¬شود.

کلید واژگان :

بازاریابی، جنوب کرمان، مرکبات، تولیدکننده، مصرف کننده، بسته بندی



ارزش ریالی : 100000 ریال
دریافت مقاله
با پرداخت الکترونیک