چکیده :

رشد تکنولوژی و پیچیدگی مسائل سبب شده است که موضوعات یک رشته به تنهایی پاسخگوی نیازها و مسائل آن رشته نباشد و تصمیم گیری و کسب نتایج مناسب را با مشکل مواجه ساخته است. ترکیب رشته ها برای اتخاذ تصمیم بهینه و حل مسائل و مشکلات پیچیده و چندوجهی، ضرورت توسعه در علوم است. این مقاله توصیفی- تحلیلی، با هدف بیان اهمیت و ضرورت بکارگیری مطالعات بین رشته ای، با بهره گیری از مطالعات موجود، به دنیال ایجاد بینشی وسیعتر از نقش نورومارکیتینگ و مزیت های کاربرد آن در بازاریابی و حفظ بقای کسب و کارها در محیط رقابتی است. یافته حاکی است گذر علوم از عصر سنتی به عصر صنعتی و سپس عصر اطلاعات و در ادامه رسیدن به عصر مولکول یا کوانتوم، بازاریابی را نیز همانند سایر حوزه ها تحت تاثیر قرار داده است. بازاریابی از نظر مفهومی نیز به تدریج از مفهوم فروش به تولید و سپس حلقه واسط تولید و فروش و سپس فرایند مدیریتی و اجتماعی و در ادامه رسیدن به مفهوم مشارکت است که از طریق هیجان و تعامل با سایر مفاهیم و علوم ممکن می شود. در این میان ظهور روش نورومارکتینگ(عصب شناسی+بازاریابی) یکی از جلوه های این مفهوم می باشد. این مفهوم نیز به تدریج مرتبط با شرایط به مفهوم دیگری تحول خواهد یافت. نتایج نشان می دهد یافته های حاصل از نورومارکتینگ به شناخت بهتر تصمیمات مشتریان و تامین درست نیازهای آن ها و توسعه کسب و کارها می انجامد و درواقع پیشرفت علمی زمینه ساز پیشرفت همه جانبه کشور است.

کلید واژگان :

مطالعات بین رشته ای، عصر کوانتوم، نورومارکتینگ، الگوی پیشرفت ایرانی اسلامی ، سیر مفهومی بازاریابی،



ارزش ریالی : 100000 ریال
دریافت مقاله
با پرداخت الکترونیک