جناب آقای دکتر سید حمید شریف نیا

  با سلام

 

 احتراماً ضمن عرض ادب و احترام و نیز تشکر به جهت همکاری صمیمانتان با شبکه پژوهشگران ایرانی، با توجه به سابقه درخشان حضرتعالی و اخذ نشان پژوهشگر فرابرجسته، این شبکه در نظر دارد گزارشی از زندگینامه شخصی و علمی تان را در شبکه پژوهشگران ایرانی قرار دهد، لذا خواهشمند است با پاسخ به سوالات زیر ما را در این راه یاری نمایید.

 

۱- مختصری در مورد بیوگرافی و سوابق علمی-پژوهشی خودتان بنویسید.

سید حمید شریف نیا متولد 24 شهریور 1360. در بیمارستان شهدای تجریش منطقه شمیران تهران به دنیا آمدم و اصالتاً اهل تهران هستم اما چند سال است برای زندگی به شهر آمل همراه با خانواده آمده‌ام. سال 1378 مقطع کارشناسی پرستاری در دانشگاه علوم پزشکی گلستان، 1383 مقطع کارشناسی ارشد پرستاری (گرایش پرستاری بیماری‌های داخلی و جراحی) در دانشگاه علوم پزشکی کرمان و 1389 مقطع دکترای تخصصی پرستاری در دانشگاه علوم پزشکی بقیه آ... عج تهران مشغول به تحصیل شدم. در بیش از 60 طرح تحقیقاتی مصوب داخلی و خارجی به عنوان مجری یا همکار اصلی شرکت داشته‌ام. بیش از 15 کتاب تألیفی و ترجمه تخصصی منتشر کرده‌ام. نزدیک به بیست سال فعالیت ادبی، منجر به انتشار مقالات ادبی متعدد و انتشار بیش از 15 کتاب ادبی که برخی که از آن‌ها تحت نظارت و ارزیابی مستقیم اینجانب صورت گرفته و نزدیک به 15 کتاب دیگران شالله تا نمایشگاه کتاب 1396 منتشر خواهد شد. 110 مقاله تخصصی و مرتبط با رشته به زبان فارسی و انگلیسی در داخل و خارج از کشور در مجلات معتبر علمی منتشر کرده‌ام. تقریباً 20 مقاله در دست داوری و در دست انتشار دارم. بیش از 50 مقاله در کنگره‌های ملی و بین المللی به صورت سخنرانی و پوستر ارائه کرده‌ام. در سه سال اخیر عمده تمرکز اصلی‌ام در حوزه پژوهش بر مدل‌سازی‌های معادلات ساختاری، تحلیل مسیر، سایکومتری و تست ابزار بوده است. در مقطع دکترا، پدیدارشناسی اضطراب مرگ در جانبازان را به عنوان رساله خود انتخاب کردم و به سرانجام رساندم و یکی از مقالات منتج شده از آن در مجله Death Studies در کشور آمریکا منتشر شد.

 

۲- اساتید بنام خود را نام ببرید و بگویید کدامیک بیشترین تأثیر را در موفقیت‌های علمی شما داشته‌اند.

تمام معلم‌ها و اساتیدی که از اول ابتدایی تا اکنون افتخار شاگردی‌شان را داشته‌ام، به گردن من حق دارند و در رسیدن به موقعیت کنونی‌ام نقش به‌سزایی داشته‌اند و قدردان آن‌ها هستم. اما از این میان چهار استاد نقش و تاثیری بسیار جدی در زندگی‌ام داشته‌اند. جناب آقای دکتر علی اکبر حق‌دوست (استاد اپیدمیولوژی و آمار زیستی دانشگاه علوم پزشکی کرمان)، جناب آقای دکتر عباس عباس‌زاده (استاد پرستاری دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی)، جناب آقای دکتر عباس عبادی (دانشیار پرستاری دانشگاه علوم پزشکی بقیه آ... عج) و سرکار خانم سیمین کهن (مربی بازنشسته پرستاری دانشگاه علوم پزشکی کرمان) که افتخار شاگردی‌شان را داشته‌ام و تا زمانی که زنده‌ام شاگرد این اساتید بزرگوار باقی خواهم ماند و دو زانو دست ادب به سینه مقابلشان زانو می‌زنم. این اساتید بزرگوار نه تنها آموخته‌های علمی خود را بدون چشم داشت در اختیار من و دیگر دانشجویان قرار داده‌اند، از طرفی ویژگی‌های انسانی و اخلاقی بی نظیر آن‌ها سر مشق و الگویی برای زندگی هر انسانی می‌تواند باشد.

 

 ۳- عمده‌ترین منابعی که از آن برای به روز کردن اطلاعات خود استفاده می‌کنید چه منابعی هستند؟

مهم‌ترین منبع همیشه کتاب بوده است. اگرچه این به آن معنی نیست که هر آنچه در کتاب‌ها آمده درست و بی نقص و ماندگار است اما از نظر صاحب‌نظران، منبع معتبر کتاب است. پس از آن بسته به سطح کیفی مقاله، مقالات منتشر شده در مجلات معتبر و در نهایت برخی از سایت‌هایی که از درجه اعتبار بالاتری قرار دارند. هم چنین برخی کارگاه‌ها و دوره‌های آموزشی می‌توانند مؤثر باشند.

 

۴- به طور کلی روند فعالیت‌های پژوهشی را در کشورمان به چه صورت می‌بینید. یکی از مطالبی که اخیرا بر آن تأکید می‌شود تحقیقات کاربردی و چرخه ایده تا محصول است، تا چه حد فکر می‌کنید مقالات شما این چرخه را طی می‌کند؟

هدف پژوهش در زمان و مکان‌های مختلف متفاوت می‌باشد. بر اساس نیازهای بهداشتی، برنامه‌های استراتژیک مطالعاتی نیز ممکن است تغییر کند. اهداف کلان پژوهش در کشور عزیزمان نیز از این قاعده مستثنی نیست و در بر اساس نیازهای بهداشتی هر منطقه متفاوت می‌باشد. به طور مثال برنامه کنترل و پیشگیری از مالاریا و یا سرطان دستگاه گوارش و موضوعات بسیار دیگر به طور عمده در مناطقی که شیوع بیشتری دارند تاکید بیشتر می‌شود. بدون شک حوزه پژوهشی که به طور عمده در شرایط کنونی بر آن تمرکز کرده‌ام، با هدف کاربردی بودن و ارتقا بنیه دانشی رشته تحصیلی‌ام بوده است و امیدوارم بدان نائل شوند.

 

۵- دیروز مسیر امروز را چگونه می‌دیدد؟ امروز، دیروز را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

دیروز نمی‌دانم اما امروز مسیر آینده را روشن تر برای محققان و دانشمندان مؤمن، متعهد و متخصص کشور عزیزمان ایران می‌دانم.

 

۶- چه پیشنهاداتی در راستای ارتقاء سطح کمّی و کیفی پژوهش برای دانشجویان و یا پژوهشگران جوان دارید؟

به موضوعات و مشکلات برجسته در حوزه بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در سطح اجتماع پرداخته شود تمرکز بر موضوعاتی که منجر به پیشگیری می‌شود موضوعات مورد نیاز جامعه و رفتن به سمت حل مشکل گسترده شده در جامعه شناسایی شود انجام مطالعاتی که علاوه بر تولید علم، زمینه ساز تولیدات اقتصادی یا بهروری مالی برای جامعه و سیستم درمان شود

 

۷- شبکه پژوهشگران ایرانی را چگونه ارزیابی می کنید؟ پیشنهادات ارزنده حضرتعالی می‌تواند در ترقی شبکه مؤثر باشد.

با توجه به اینکه در شرایط کنونی، گسترش حوزه های دانشی نیاز به در دسترس بودن مطالب علمی دارد، و از طرفی تعامل بین پژوهشگران راهگشای برای تقویت بنیه علمی کشور است، لذا وجود یک بانک اطلاعاتی فارسی که علاوه بر در دسترس قرار دادند تولیدات علمی یک پژوهشگر، شرایط آشنایی با حوزه های مورد پژوهش افراد را نیز مشخص می کند و امکان تعامل و همکاری منسجم تری را فراهم می کند. بنابراین شبکه پژوهشگران ایرانی با ایجاد چنین محیطی موجب این بالندگی و گستردگی خواهد شد