جناب آقای محمد علی احمدی

  با سلام

 

 احتراماً ضمن عرض ادب و احترام و نیز تشکر به جهت همکاری صمیمانتان با شبکه پژوهشگران ایرانی، با توجه به سابقه درخشان حضرتعالی و اخذ نشان پژوهشگر فرابرجسته، این شبکه در نظر دارد گزارشی از زندگینامه شخصی و علمی تان را در شبکه پژوهشگران ایرانی قرار دهد، لذا خواهشمند است با پاسخ به سوالات زیر ما را در این راه یاری نمایید.

 

۱- مختصری در مورد بیوگرافی و سوابق علمی-پژوهشی خودتان بنویسید.

اینجانب محمدعلی احمدی دانشجوی کارشناسی ارشد دانشگاه مموریال کانادا در رشته ی مهندسی نفت می باشد. تا کنون بیش از 135 مقاله در مجلات معتبر علمی-پژوهشی (ISI) چاپ نموده ام. همچنین  ۱ کتاب به همراه ۱۳ ثبت اختراع از اینجانب به ثبت رسیده است.

 

۲- اساتید بنام خود را نام ببرید و بگویید کدامیک بیشترین تأثیر را در موفقیت‌های علمی شما داشته‌اند.

جناب آقای پروفسور شادی زاده استاد راهنمای بنده در مقطع کارشناسی ارشد بیشترین تاثیر را در پیمودن این مسیر به عنوان استادی برجسته و با دانش برای اینجانب دارا بوده اند.

 

 ۳- عمده‌ترین منابعی که از آن برای به روز کردن اطلاعات خود استفاده می‌کنید چه منابعی هستند؟

مقالات و کتب به روز از ناشرین معتبر دنیا

 

۴- به طور کلی روند فعالیت‌های پژوهشی را در کشورمان به چه صورت می‌بینید. یکی از مطالبی که اخیرا بر آن تأکید می‌شود تحقیقات کاربردی و چرخه ایده تا محصول است، تا چه حد فکر می‌کنید مقالات شما این چرخه را طی می‌کند؟

گام های مثبتی جهت ارتقاء سطح کاربرد تحقیقات در کشور برداشته شده است که کافی نمی باشد اما به آینده بسیار امیدوار هستم. رشته مهندسی نفت ارتباط تنتاتنگی با مباحث پژوهشی داراست و بنده نیز همواره سعی کرده ام تا تحقیقاتم با محوریت کاربرد صورت پذیرد.

 

۵- دیروز مسیر امروز را چگونه می‌دیدد؟ امروز، دیروز را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

به طور قطع قبل از شروع هر مسیر ناشناخته ای انسان به گونه ای دارای استرس و اندکی ترس ناشی از استرس می باشد اما با گذر زمان و افزایش شناخت نسبت به مسیر می توان بر آنها غلبه نمود. بنده نیز از این قاعده مستثنی نبودم و شاید در ابتدا ی مسیر پژوهش و تحقیق اضطراب از نتیجه داشتم اما با وجود استاد ی برجسته و پدر و مادری مشوق بسیاری از مشکلات برایم آسان گشت. در حال حاضر با نگاه به گذشته به صورت کلی و نسبی ارزیابی مثبتی خواهم داشت اگرچه در بعضی مقاطع می توانستم به گونه ای شایسته تر عمل نمایم.

 

۶- چه پیشنهاداتی در راستای ارتقاء سطح کمّی و کیفی پژوهش برای دانشجویان و یا پژوهشگران جوان دارید؟

به نظر این اینجانب بزرگترین مانع رشد کمی و کیفی پژوهش در کشور عدم سرمایه گذاری و حمایت از پژوهشگران می باشد. به این صورت که بر خلاف کشورهای پیشرفته در ایران از مرحله ایده پردازی تا مرحله ی تجاری سازی پژوهشگر تنهاست و باید تمام مراحل را به تنهایی طی نماید. لذا بسیاری از طرح ها و ایده ها به علت عدم وجود پشتیبان و حامی به صورت طرحی اولیه و ناقص باقی می مانند. هرچند در این سال ها گامهایی در جهت ارتقاء این موضوع برداشته شده است اما به عقیده بنده کافی نیست.

 

۷- شبکه پژوهشگران ایرانی را چگونه ارزیابی می کنید؟ پیشنهادات ارزنده حضرتعالی می‌تواند در ترقی شبکه مؤثر باشد.

این شبکه که برای اولین بار در کشور راه اندازی گردیده است بستر مناسبی جهت آشنایی و همچنین تعامل پژوهشگران با یکدیگر را فراهم می آورد. به نظر اینجانب می توان از هدایا و مشوق های گوناگون جهت تشویق و ارتقا سطح پژوهشگران بهره برد. به عنوان مثال پرداخت هزینه ی شرکت در کنفرانس یا دوره ی آموزشی چه در داخل کشور و چه در خارج از کشور.