اهداف: امروزه موسسات آموزش عالی مانند ساير سازمانها رو در روی چالشهای جديدی قرار گرفتهاند و برای ادامه حيات و انطباق با محيط پيرامون نياز به تغيير و تحول اساسی دارند. يکی از راههای مقابله با فشارهای محيطی در دانشگاهها به کارگيری ويژگيهای سازمان يادگيرنده است. پژوهش حاضر با هدف بررسی مدل سازمان يادگيرنده پيتر سنگه در دانشکده پزشکی دانشگاه آزاد اسلامی واحد مشهد صورت گرفت. روشها: اين مطالعه توصيفی در بين اعضای هيات علمی دانشکده پزشکی دانشگاه آزاد اسلامی واحد مشهد در سال تحصيلی 91-1390 انجام شد. 92 نفر به صورت تصادفی ساده انتخاب شدند. ابزار اندازهگيری پرسش نامه استاندارد در قالب 40 گويه بسته پاسخ برحسب طيف پنجدرجهای ليکرت شامل مؤلفه های قابليتهای فردی، الگوهای ذهنی، آرمان مشترک، يادگيری تيمی و تفکر سيستمی بود. تجزيه و تحليل دادهها با استفاده از نرم افزار آماری SPSS 17 و با آزمونهای T تکنمونهای و تحليل واريانس انجام شد. يافتهها: دانشکده پزشکی دانشگاه آزاد اسلامی واحد مشهد از نظر ويژگیهای سازمان يادگيرنده در سطح متوسطی قرار داشت (65/0±01/3؛ 008/0=p؛ 22/3=t). ميزان استفاده از قابليتهای فردی (019/0=p)، يادگيری گروهی (05/0=p) و تفکر سيستمی (001/0=p) معنیدار بود (جدول 1). بين ديدگاه اعضای هيات علمی دانشکده پزشکی دانشگاه آزاد اسلامی واحد مشهد با مرتبههای مختلف علمی در رابطه با وضعيت مولفههای سازمان يادگيرنده، تفاوت معنیدار وجود نداشت. نتيجه گيری: وضعيت دانشکده پزشکی دانشگاه آزاد اسلامی واحد مشهد به عنوان سازمان يادگيرنده مطلوب نيست.
کلید واژگان :يادگيری، مدل سنگه، تفکر گروهی،
ارزش ریالی : 1200000 ریال
با پرداخت الکترونیک
جزئیات مقاله
- کد شناسه : 1142049683997680
- سال انتشار : 1313
- نوع مقاله : پذیرفته شده در مجلات Scopus ,ISI با 4>IF>
- زبان : فارسی
- محل پذیرش : دوماهنامه علمی- پژوهشی راهبردهای آموزش در علوم پزشکی
- IF مجله : 0.062
- ISSN : 2345-5248
- تاریخ ثبت : 1393/10/16 01:57:19
- ثبت کننده : اسماعیل خدایی متین
- تعداد بازدید : 381
- تعداد فروش : 0