چکیده :

اهداف: امروزه موسسات آموزش عالی مانند ساير سازمان­ها رو در روی چالش­های جديدی قرار گرفته­اند و برای ادامه حيات و انطباق با محيط پيرامون نياز به تغيير و تحول اساسی دارند. يکی از راه­های مقابله با فشارهای محيطی در دانشگاه­ها به کارگيری ويژگي­های سازمان يادگيرنده است. پژوهش حاضر با هدف بررسی مدل سازمان­ يادگيرنده پيتر سنگه در دانشکده پزشکی دانشگاه آزاد اسلامی واحد مشهد صورت گرفت. روش­ها: اين مطالعه توصيفی در بين اعضای هيات علمی دانشکده پزشکی دانشگاه آزاد اسلامی واحد مشهد در سال تحصيلی 91-1390 انجام شد. 92 نفر به صورت تصادفی ساده انتخاب شدند. ابزار اندازه­گيری پرسش نامه استاندارد در قالب 40 گويه بسته پاسخ برحسب طيف پنج‌درجه­ای ليکرت شامل مؤلفه ­ های قابليت­های فردی، الگوهای ذهنی، آرمان مشترک، يادگيری تيمی و تفکر سيستمی بود. تجزيه و تحليل داده­ها با استفاده از نرم افزار آماری SPSS 17 و با آزمون­های T تک‌نمونه­ای و تحليل واريانس انجام شد. يافته­ها: دانشکده پزشکی دانشگاه آزاد اسلامی واحد مشهد از نظر ويژگی‌های سازمان يادگيرنده در سطح متوسطی قرار داشت (65/0±01/3؛ 008/0=p؛ 22/3=t). ميزان استفاده از قابليت‌های فردی (019/0=p)، يادگيری گروهی (05/0=p) و تفکر سيستمی (001/0=p) معنی‌دار بود (جدول 1). بين ديدگاه اعضای هيات علمی دانشکده پزشکی دانشگاه آزاد اسلامی واحد مشهد با مرتبه‌های مختلف علمی در رابطه با وضعيت مولفه‌های سازمان يادگيرنده، تفاوت معنی‌دار وجود نداشت. نتيجه­ گيری: وضعيت دانشکده پزشکی دانشگاه آزاد اسلامی واحد مشهد به عنوان سازمان يادگيرنده مطلوب نيست.

کلید واژگان :

يادگيری، مدل سنگه، تفکر گروهی،



ارزش ریالی : 1200000 ریال
دریافت مقاله
با پرداخت الکترونیک