تقویت صادرات غیرنغتی از نگرانی های اصلی و راهبردی کشور است. یکی از بخشرهای سودآور با توجه به شرایط اقلیمی کشور، بخشر کشاورزی است. با شناسایی عوامل موثر بر عملکرد صادراتی بنگاه های کشاورزی، می توان برنامه ریزی بهتری برای افزایس صادرات محصولات کشاورزی انجام داد. به همین منظور در این مقاله مدلی متشکل از متغیرهای مهم این حوزه شامل: قابلیت های بنگاه، قابلیت های مدیریت، هدفگذاری صادراتی، استراتژی های آمیخته بازاریابی و عوامل محیطی (محیط خرد و کلان) طراحی شد. گردآوری داده ها از طریق یک پرسشنامه ٣٣ سوالی و بر مبنای پاسخ های مدیران عالی بنگاه های کوچک و متوسط صادرکننده مرکبات استان های شمالی ایران انجام شد. پایایی متغیرهای مکنون همکی در بازه قابل قبول قرار دارد. برای آزمون مدل از روس کمترین مربعات جزیی و نرم افزار smart نسخه ٢.٠ استغاده گردید. نتایج نشان داد، هدفگذاری صادراتی و استراتژی های آمیخته بازاریابی به طور مستقیم بر عملکرد صادراتی بنگاه ها اثر مثبت و معناداری دارد. همچنین قابلیت مدیریت به طور غیرمستقیم از طریق هدفگذاری صادراتی و قابلیت بنگاه و عامل محیطی خرد از طریق استراتژی های آمیخته بازاریابی بر عملکرد صادراتی بنگاه های کوچک و متوسط صادرکننده مرکبات شمال ایران به طور مثبت و معناداری موثر است.
کلید واژگان :عملکرد صادراتی، رویکرد رقابتی، بنگاههای کوچک و متوسط، صادرکننده مرکبات، استانهای شمالی ایران
ارزش ریالی : 1200000 ریال
با پرداخت الکترونیک