چکیده :

هدف: تعیین ارتباط بین ابعاد قابلیت های یادگیری و چابکی سازمانی در وزارت ورزش و جوانان جمهوری اسلامی ایران بود. روش شناسی: روش تحقیق از نوع توصیفی-همبستگی و جامعه آماری آن را کلیه کارشناسان این وزارتخانه، در سال 1392 تشکیل دادند (300N~). با توجه به جدول مورگان، 169 نفر، نمونة آماري اين پژوهش را تشكيل مي دهند (133n=). ابزار جمع آوری اطلاعات پرسشنامه استاندارد قابلیت¬های یادگیری سازمانی (گومز،2005) و چابکی سازمانی (اسپایدزر،2007) بود که ضریب پایایی آنها با استفاده از آزمون آلفای کرونباخ به ترتیب (945/0α=) و (938/0α=) بدست آمد. تجزیه و تحلیل داده¬ها با استفاده از آمار توصیفی و استنباطی در سطح معنی¬داری (05/0p≤) انجام گرفت. یافته¬ها: نتایج پژوهش حاکی از آن بود که خرده مقیاس دید سیستمی برای یادگیری سازمانی (48/2=µ) و مدیریت کیفیت جامع برای چابکی سازمانی (62/2=µ)، بیشترین میانگین را نسبت به دیگر مؤلفه¬های متغیر مورد نظر بدست آورند. همچنین یادگیری سازمانی رابطه¬ی معناداری با چابکی سازمان دارد (05/0p≤، 816/0r=). با توجه به وجود رابطه هم خطی بین متغیرها و فرض استقلال خطاها از یکدیگر، متغیرهای پیش بین (قابلیت های یادگیری سازمانی)، 64% تغییر در میزان چابکی سازمانی را تبیین می نمایند. نتیجه گیری: با عنایت به یافته های پژوهش پیشنهاد می شود، مسئولان و سیاستگذاران وزارت ورزش و جوانان توجه خاصی به عامل یادگیری کارکنان و ارائه شیوه¬های نو و خلاق برای اصلاح ساختار و عملکرد سازمان در جهت نیل به یک سازمان چابک داشته باشند.

کلید واژگان :

سازمان یادگیرنده، سازمان چابک، یادگیری سازمانی، چابکی سازمانی، وزارت ورزش و جوانان



ارزش ریالی : 1200000 ریال
دریافت مقاله
با پرداخت الکترونیک