چکیده :

پژوهش حاضر با هدف بررسی عوامل موثر بر گرایش معلمان تربیت بدنی مقطع ابتدایی شهر پارس آباد به استفاده از رسانه های آموزشی در فرآیند تدریس و یادگیری انجام شده است. پژوهش از نوع توصيفی - همبستگی و به لحاظ هدف کاربردی می باشد. جامعه آماری این پژوهش تعداد 65 نفر از معلمان تربیت بدنی مقطع ابتدایی شهر پارس¬آباد بود، نمونه آماری نیز با توجه به حجم جامعه به صورت کل شمار انتخاب شد. ابزار اندازه¬گیری این تحقیق، پرسشنامه محقق ساخته شامل 28 گویه و 6 مقیاس (نقش کتاب، نیروی انسانی متخصص، عوامل انگیزشی، روش تدریس، امکانات و آگاهی) بود. روایی صوری و محتوایی پرسشنامه توسط خبرگان تأیید شد. پایایی درونی پرسشنامه نیز بر روی یک نمونه 20 نفری با استفاده از روش آلفای کرونباخ 89/0 به دست آمد. در نهایت از آزمون t تک نمونه¬ای جهت تجزیه و تحلیل داده¬ها استفاده شد. بر اساس تجزیه و تحلیل داده¬ها گرایش به استفاده از رسانه¬های آموزشی در فرآیند تدریس و مؤلفه‌های آن، بین معلمان تربیت بدنی مقطع ابتدایی مورد بررسی در سطح خطای 01/0 P<، کمتر از میانگین فرضی بود و در مؤلفه‌های امکانات و عوامل انگیزشی بسیار ضعیف بود. با توجه به نتایج به دست آمده گرایش معلمان تربیت بدنی به استفاده از رسانه¬های آموزشی بسیار کم می¬باشد. که می¬توان دلیل این عدم گرایش را نبود انگیزش کافی از سوی مدرسه و سازمان آموزش و پرورش و کمبود امکانات و رسانه‌های آموزشی لازم به منظور استفاده در فرآیند تدریس در نظر گرفت.

کلید واژگان :

رسانه های آموزشی، فرآیند تدریس، معلم تربیت بدنی.



ارزش ریالی : 1200000 ریال
دریافت مقاله
با پرداخت الکترونیک