مقدمه: سازمان های موفق کارکنانی دارند كه به مسئولیت¬های رسمی بسنده نکرده، وقت و انرژی خود را بدون محدودیت، وقف شغل و سازمان شان می کنند. چنین رفتارهای نوع دوستانه که نه تجویزی است و نه درخواستی، موجب تسریع فعالیت های سازمانی می شود. رفتار شهروندي سازماني (OCB) به عنوان رفتارهاي فردي اي تعريف شده است كه بصيرتي است و به طور مستقيم و به وضوع از طريق سيستم رسمي پاداش شناخته نشده و به آن پاداش داده نمي شود. يكي از عوامل مؤثر بر اين رفتارها رضايت شغلي مي¬باشد. رضايت شغلي را به عنوان «ميزاني كه كاركنان شغل و جنبه¬هاي گوناگون شغل¬شان را دوست دارند» تعريف كرده¬اند. روش ها: تحقيق به روش توصيفي- همبستگي انجام شد و جامعه مورد مطالعه در اين تحقيق كليه كاركنان صنايع نساجي جمعيت هلال احمر جمهوري اسلامي ايران را شامل مي¬شود. نمونه مورد مطالعه در اين تحقيق عبارتند از 123 نفر از كاركنان سازمان مورد مطالعه كه از طريق روش نمونه گيري تصادفي ساده انتخاب شده اند. در اين تحقيق از دو پرسشنامة شامل: قسمت اول رفتار شهروندي سازماني و قسمت دوم آن شامل پرسشنامة 20 سوالي (فرم كوتاه) رضايت شغلي مينه¬سوتا (MSQ) مي باشد كه ميزان رضايت شغلي كاركنان را مورد سنجش قرار مي¬دهد و تجزيه و تحليل داده ها نیز بوسيله نرم افزار SPSS و LISREL و با آزمون همبستگی و تحلیل مدل معادلات ساختاری و در سطح معنی داری 05/0انجام شده است. یافته: نتايج حاصل از تجزيه و تحليل اطلاعات نشان داده است كه ميان رضایت شغلی و رفتار شهروندی سازماني با ميزان همبستگي (0.665) و هم چنين میان ابعاد رضایت شغلی، شامل: رضایت درونی (0.684) و رضایت بیرونی (0.582)، با رفتار شهروندی سازماني كاركنان ارتباط مثبت و معني داري يافت شد. نتیجه گیری: با توجه به ارتباط میان رضایت شغلی و رفتار شهروندی سازماني در اين تحقیق، سیستم منابع انساني سازمان می¬تواند از طريق طراحي سيستم¬هاي ارزيابي عملكرد، برنامه¬هاي دقيق توسعه مديريت، تنظيم سيستم¬هاي پرداخت منصفانه و طراحي اسباب و لوازم شغلي در جهت افزايش رضايت شغلي و در نهایت رفتار شهروندی سازماني كاركنان گام بردارد.
کلید واژگان :رفتار شهروندي سازماني، رضايت شغلي، صنايع نساجي هلال احمر
ارزش ریالی : 1200000 ریال
با پرداخت الکترونیک