چکیده :

توسعه سريع شهرنشيني و به دنبال آن گسترش صنعت و عرضه اتومبيل، باعث رشد ناموزون شهري، آلودگي هوا، حجم بالاي ميزان ترافيك و تصادفات و افزايش زمان سفر شده و عدم بكارگيري شيو ههاي مناسب حمل و نقل به تشديد اين عوامل منجر شده است. در اين راستا مهمترين هدف برنام هريزي حمل و نقل شهري، ترغيب شهروندان به استفاده از ساير سيستم هاي حمل و نقل مي باشد. پرسش اصلي تحقيق اين است كه آيا بين ساختار فضايي نامناسب شهر رشت و افزايش سفرهاي درون شهري رابطه وجود دارد. هدف مقاله نيز تعيين عوامل موثر بر رفتار سفر شهروندان در رابطه با سازمان فضايي شهر است. در اين مطالعه، نوع تحقيق كاربردي- توسعه اي و روش انجام آن "پيمايشي" است. جامعه آماري اين پژوهش كليه شهروندان شهر رشت مي باشد كه با استفاده از جدول مورگان 382 نفر تعيين گرديد، و در عين حال شيوه نمونه گيري نيز جهت شناسايي نمونه ها خوشه اي است. به منظور تجزيه و تحليل اطلاعات، براي تعيين ميزان رابطه معني داري بين متغيرها، از آزمو ن آماري SPSS ناپارامتريك دو متغيره "اسپيرمن" در قالب جداول د وبعدي در نرم افزار استفاده شده است. اين پژوهش پس از واكاوي شواهد اذعان دارد كه بين متغيرهاي موجود در ساختار فضايي نامناسب شهر رشت و نحوه سفرهاي درون شهري شهروندان رابطه معني داري وجود دارد.

کلید واژگان :

ساختار فضايي، فرم شهري، مالكيت اتومبيل، رفتار سفر، شهر رشت



ارزش ریالی : 600000 ریال
دریافت مقاله
با پرداخت الکترونیک