چکیده :

شد صنعت گردشگری در سال­های اخیر اثرات بسیاری بر روابط فرهنگی، اقتصادی و سیاسی ملت­هایمختلف داشته است. با توجه به گستردگی این صنعت و نقش آن در شکوفایی ابعاد گوناگون زندگی جوامع بشری، شناخت موانع توسعه و تعیین استراتژی ها و راهکارهای بهبود آن، برای همه­ی کشورها به ویژه ایران از اهمیت فراوانی برخوردار است. در این پژوهش با استفاده از مدلسازی دینامیکی در قالب روش تحلیل پویایی­های سیستم، مسئله­ی عدم توفیق گردشگری ایران، به خصوص از منظر جذب گردشگر خارجی، در ابعاد کلان و استراتژیک مدل شده و با استفاده از شبیه سازی رفتاری در محیط نرم­افزار Vensim مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته است. در نهایت به مدلی دست یافته ایم که صنعت گردشگری ایران را توصیف کرده و با استفاده از شبیه سازی رفتار آن را در افق زمانی 15سال آینده پیش بینی می­کند. با آزمون راهکارهای مختلف در محیط شبیه سازی، سیاست­ها و راهکارهایی جهت بهبود وضعیت گردشگری در ایران ارائه شده است که مهم­ترین آن­ها عبارتند از: بهره­گیری بیشتر از گردشگران موجود، برندسازی، استانداردسازی، حفاظت از محیط زیست، ایجاد توافق راهبردی در ذهن جامعه­ی ایرانی نسبت به گردشگری، توسعه­ی دیپلماسی رسانه­ای برای تغییر ذهنیت جهان نسبت به ایران و ایجاد اعتماد برای سرمایه­گذاران توسط دولت.بنا بر نتایج شبیه­سازی مدل دینامیکی ارائه شده، با اعمال بسته­ی سیاستی پیشنهادی می­توان به توسعه­ صنعت گردشگری ایران در سال­های آینده امیدوار بود.

کلید واژگان :

تحلیل پویایی های سیستم؛ سیاستگذاری و ارزیابی؛ شبیه سازی؛ گردشگری؛ مدلسازی



ارزش ریالی : 1200000 ریال
دریافت مقاله
با پرداخت الکترونیک