شد صنعت گردشگری در سالهای اخیر اثرات بسیاری بر روابط فرهنگی، اقتصادی و سیاسی ملتهایمختلف داشته است. با توجه به گستردگی این صنعت و نقش آن در شکوفایی ابعاد گوناگون زندگی جوامع بشری، شناخت موانع توسعه و تعیین استراتژی ها و راهکارهای بهبود آن، برای همهی کشورها به ویژه ایران از اهمیت فراوانی برخوردار است. در این پژوهش با استفاده از مدلسازی دینامیکی در قالب روش تحلیل پویاییهای سیستم، مسئلهی عدم توفیق گردشگری ایران، به خصوص از منظر جذب گردشگر خارجی، در ابعاد کلان و استراتژیک مدل شده و با استفاده از شبیه سازی رفتاری در محیط نرمافزار Vensim مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته است. در نهایت به مدلی دست یافته ایم که صنعت گردشگری ایران را توصیف کرده و با استفاده از شبیه سازی رفتار آن را در افق زمانی 15سال آینده پیش بینی میکند. با آزمون راهکارهای مختلف در محیط شبیه سازی، سیاستها و راهکارهایی جهت بهبود وضعیت گردشگری در ایران ارائه شده است که مهمترین آنها عبارتند از: بهرهگیری بیشتر از گردشگران موجود، برندسازی، استانداردسازی، حفاظت از محیط زیست، ایجاد توافق راهبردی در ذهن جامعهی ایرانی نسبت به گردشگری، توسعهی دیپلماسی رسانهای برای تغییر ذهنیت جهان نسبت به ایران و ایجاد اعتماد برای سرمایهگذاران توسط دولت.بنا بر نتایج شبیهسازی مدل دینامیکی ارائه شده، با اعمال بستهی سیاستی پیشنهادی میتوان به توسعه صنعت گردشگری ایران در سالهای آینده امیدوار بود.
کلید واژگان :تحلیل پویایی های سیستم؛ سیاستگذاری و ارزیابی؛ شبیه سازی؛ گردشگری؛ مدلسازی
ارزش ریالی : 1200000 ریال
با پرداخت الکترونیک