امروزه صنعت گردشگري در ايجاد زمينه¬هاي تعامل بين كشورهاي مختلف مقوله¬اي تاثیرگذار و يكي از رويكردهاي محوري ايجاد اشتغال پايدار، افزايش درآمد سرانه و تنوع منابع درآمدی تلقی می¬گردد. در عین حال لازمه برنامه¬ریزی موفق گردشگری، بازاریابی است. این فرایند شامل مولفه¬ها و ارکان فراوانی است که عرضه و تقاضا از مهمترین مولفه¬های آن محسوب می¬شوند. درک سطح اهمیت مطلق و نسبی عرضه و تقاضا در فرآیند بازاریابی صنعت گردشگری می¬تواند چهارچوب مفهومی مناسبی برای دانستن ماهیت تصمیم¬گیری گردشگران فراهم نموده و از این طریق در توسعه بازارهای فعلی و رونق مقاصد گردشگری موثر واقع شود. اینک در این پژوهش با رویکردی توصیفی- تحلیلی و با بهره¬گیری از مطالعات میدانی و اسنادی به شناسایی ویژگی¬های عرضه و تقاضای گردشگری در شهرستان محلات پرداخته و با استفاده از مدلSWOT به تحلیل کارکردی آن اقدام شده است. نتایج حاصل از این پژوهش بیانگر آن است که گردشگران جوان زیر سی¬سال و گردشگران دارای تحصیلات دانشگاهی و بازارهای گردشگری استانهای همجوار از مهمترین مشخصه¬های شناخته شده در بخش تقاضا بوده و ضعف عملکرد بخش عرضه در گسترش زیرساخت¬ها و تسهیلات مناسب و عدم مهیابودن بعضی از جاذبه¬های گردشگری می¬باشد. در تحلیل¬ نهایی حاصل از تکینک سوات با توجه به تاثیرگذاری متفاوت این عوامل، ابتدا راهبردهای¬ کاربردی WO به منظور برون رفت از وضع موجود و سپس راهبردهای SO به منظور خلق فضایی مناسب جهت توسعه آینده گردشگری منظقه تدوین و در اولویت برنامه¬ریزی قرار گرفتند.
کلید واژگان :بازاریابی گردشگری، عرضه گردشگری، تقاضای گردشگری، شهرستان محلات.
ارزش ریالی : 1200000 ریال
با پرداخت الکترونیک
جزئیات مقاله
- کد شناسه : 1150686088086150
- سال انتشار : 1392
- نوع مقاله : پذیرفته شده در مجلات Scopus ,ISI با 4>IF>
- زبان : فارسی
- محل پذیرش : دو فصلنامه پژوهش های بوم شناسی شهری، سال چهارم، شماره هفتم، بهار و تابستان1392، صص57-64
- IF مجله :
- ISSN :
- تاریخ ثبت : 1396/07/09 15:58:00
- ثبت کننده : عیسی ابراهیم زاده
- تعداد بازدید : 263
- تعداد فروش : 0