زمینه و اهداف: ازخودبيگانگي، تعللورزي و زورگويي يكي از مشكلات در حال افزايش در بسياري از مدارس ميباشد. هدف اين تحقيق اثربخشي آموزش مهارتهاي خودمديريتي بر ازخودبيگانگي تحصيلي، تعللورزي و زورگويي دانشآموزان دوره متوسط بود. روش بررسی: طرح پژوهش نيمه آزمايشي و از نوع پيشآزمون- پسآزمون با گروه كنترل بود. 6931- جامعه آماري اين پژوهش دانشآموزان دختر دوره متوسطه شهرستان تبريز در سال تحصيلي 6931 بودند كه از اين جامعه تعداد 16 دانشآموز به روش نمونهگيري خوشهاي چند مرحلهاي انتخاب شده و در دو گروه آزمايش ) 96 نفر( و كنترل ) 96 نفر( جايگزين شدند. ابزارهاي پژوهش، پرسشنامه زورگويي و برنامه )Johnson( پرسشنامه از خودبيگانگي ،)Solomon & Rothblum( مقياس تعللورزي ،)Olweus( آموزش مهارتهاي خودمديريتي بود. دادههاي به دست آمده با استفاده از آزمون تحليل كواريانس در تجزيه و تحليل گرديد. Spss نرمافزار یافته ها: نتايج نشان داد كه آموزش مهارتهاي خودمديريتي بر ازخودبيگانگي تحصيلي، تعللورزي و زورگويي دانشآموزان تأثير دارد. در واقع آموزش مهارتهاي خودمديريتي باعث كاهش از خودبيگانگي تحصيلي، تعللورزي و زورگويي در دانشآموزان ميشود. نتیجه گیری: يافتههاي پژوهش ضرورت توجه جدي برنامهريزان و مسئولين را به موضوع ازخودبيگانگي، تعللورزي و زورگويي دانشآموزان نشان داده است.
کلید واژگان :زورگويي، تعللورزي، ازخودبيگانگي تحصيلي، مهارتهاي خودمديريتي
ارزش ریالی : 1200000 ریال
با پرداخت الکترونیک