هدف اصلی این پژوهش، سنجش عامل دینداری بر تقابل انگیزههای فردی در قالب یک کار گروهی است. «تقابل انگیزهها» معرف وضعیتی است که در آن افزایش پاداشهای تیمی، فقط منجر به تلاش توسط برخی از اعضا شود. بررسی اثر «دینداری» بر «تقابل انگیزهها» یک پرسش تجربی است و اقتصاددانان رفتاری برای پاسخ به آن، به محیطهای آزمایشگاهی رجوع میکنند. بدین منظور در این پژوهش با پیادهسازی یک بازی متوالی دومرحلهای با اطلاعات کامل در یک نمونه 210 نفره از جامعه مورد نظر (دانشجویان دانشگاههای یزد و آیتالله حائری میبد)، تأثیر دینداری بر تصمیمگیری فردی تحلیل شد. نتایج نشان داد که اولاً افراد دیندار در ازای دریافت پاداش بیشتر، کار بیشتری عرضه میکنند؛ یعنی کمتر دچار تقابل انگیزهها میشوند. ثانیاً افراد دیندارتر کمتر از سایر افراد تحت تأثیر تصمیمات سایر اعضا قرار میگیرند. ثالثاً با افزایش هزینه تصمیمگیری، دینداری افراد باعث کاهش سطح تقابل انگیزهها و همچنین عدم تنبیه همگروههای دیگر شده است.
کلید واژگان :تقابل انگیزهها؛ نظریه بازیها؛ تولید گروهی؛ مطالعه آزمایشگاهی؛ اقتصاد رفتاری
ارزش ریالی : 1200000 ریال
با پرداخت الکترونیک