چکیده :

هدف پژوهش حاضر ، بررسـي مقايسـه اي رابطـه ي نيازهـاي بنيـادي روانشـنا ختي خـودتعيين گـري و سازگاري فردي دانشآموزان تيزهوش و عادي مي باشد. روش پژوهش ، توصيفي و از نوع پيمايشي است. بدين منظور280 نفر از دانشآموزان تيزهوش و عادي مدارس شهر زاهدان بـا روش نمونـه گيـر ي طبقـه اي تصادفي انتخاب شدند و به پرسشنامههاي شخصيت كاليفرنيا و مقياس نيازهاي روانشناختي اساسـي پاسـخ دادند. نتايج نشان داد ، خودتعيينگري دانشآموزان عادي از تيزهوش بيشتر است. اما دانشآمـوز ان از نظـر سازگاري فردي ، باهم تفاوت معناداري ندارند. همچنين نتـايج رابطـه ي معنـاداري بـين خـودتعيين گـري و سازگاري فردي دانشآموزان نشان ميدهد( 0/01< P .(نتايج حاصل از رگرسيون گام به گام نشان داد كـه نياز به ارتباط و نياز به شايستگي به ميزان 33 درصد ميتوانند سازگاري فردي دانشآمـوز ان را پـيش بينـي نمايند. بنابراين وقت ين ي ازها ي روان ي دانشآموزان برآورده ميشود ، آنها به تكـال يف درسـ ي توجـه ب يشـتر ي نموده و به انجام آنها علاقمند خواهند شد .

کلید واژگان :

خودتعيين گري ، سازگاري فردي ، تيزهوش ، دانشآموزان



ارزش ریالی : 1200000 ریال
دریافت مقاله
با پرداخت الکترونیک