با وجودی که ایران در یک منطقه خشک و نیمه خشک قرار دارد و میانگین بارندگی در آن کمتر از یک سوم میانگین جهانی است، اما در مصرف آب جزء کشورهای پر مصرف تلقی شده به گونهای که پیشبینی میشود در سالهای آتی با کمبود فیزیکی آب مواجه شود. از آنجاییکه اولین گام در مقابله با چالشها شناسایی موضوع مورد بررسی است، در این راستا در مطالعه حاضر به شناسایی عوامل تاثیرگذار بر مصرف آب خانگی در سطح استانهای ایران پرداخته شده است. شواهد نظری و تجربی نشان دهنده تأثیر تقویت سرمایه اجتماعی بر تشویق افراد به همکاری در حوزه اقدامات محیطزیستی است، در این راستا هدف مطالعه حاضر بررسی نقش سرمایه اجتماعی در مصرف آب خانگی در سطح استانهای کشور است.در این مطالعه ضمن محاسبه شاخصی به عنوان پراکسی برای سرمایه اجتماعی، با استفاده از دادههای تابلویی به بررسی اثر سرمایه اجتماعی بر مصرف آب خانگی پرداخته شده است. نتایج نشاندهنده رابطه معکوس بین سرمایه اجتماعی و مصرف آب است. به عبارت دیگر مسئولین اقداماتی که منجر به جلب اعتماد و همکاری مردم شود، قادرند مصرف آب در این حوزه را کنترل کنند.
کلید واژگان :مصرف آب، سرمایه اجتماعی، داده های تابلویی
ارزش ریالی : 600000 ریال
با پرداخت الکترونیک