چکیده :

زمینه و هدف: عدم آگاهی و ترس از درمان، زمینه مناسبی را جهت بروز و تشدید واکنش های روانی به وجود می‌آورد، که لازم است افراد شیوه های مقابله ای مناسب را یاد بگیرند. هدف این مطالعه تعیین تأثیر آموزش شیوه‌های مقابله با استرس بر میزان افسردگی، اضطراب و استرس در بیماران خاص بود. روش بررسی: این پژوهش کارآزمایی بالینی بر روی 30 نفر از بیماران خاص مراجعه کننده به بیمارستان شهید بهشتی یاسوج به صورت پیش آزمون و پس آزمون انجام شد. بیماران به طور تصادفی به دو گروه آزمون و شاهد تقسیم شدند. ابزار مورد استفاده پرسش نامه اختصاصی افسردگی، اضطراب و استرس داس 42 لاویبوند و پرسش نامه دموگرافیک بود. برای گروه آزمون 7 جلسه 5/1 ساعته کلاس آموزش شیوه‌های مقابله با استرس برگزار شد. داده‌ها با آزمون‌های آماری مجذور کای، تی وابسته و مستقل تجزیه و تحلیل شدند. یافته‌ها: قبل از مداخله بین دو گروه آزمون و شاهد تفاوت معنی‌داری در میزان افسردگی، اضطراب و استرس وجود نداشت، اما بعد از مداخله بین دو گروه تفاوت معنی‌داری در میزان استرس(1/23قبل از مداخله به 5/17بعداز مداخله) و اضطراب (15 قبل از مداخله به 9/10بعداز مداخله) مشاهده شد(05/0p<). نتیجه‌گیری: آموزش شیوهای مقابله در کاهش استرس و اضطراب بیماران خاص مؤثر بوده و می‌تواند سبب کاهش نسبی افسردگی این بیماران شود.

کلید واژگان :

بيماران خاص، شيوه هاي مقابله، افسردگي، اضطراب، استرس



ارزش ریالی : 1200000 ریال
دریافت مقاله
با پرداخت الکترونیک