پیش زمینه و هدف : میزان رضایتمندی بیماران، یکی از شاخصهای اصلی برای سنجش اثر بخشی نظام سلامت است. از آنجائیکه رضایتمندی بیماران مناطق مختلف تحت تاثیر عوامل گوناگونی قرار دارد، این مطالعه با هدف بررسی میزان رضایت بیماران از خدمات بستری در بیمارستانهای شهرستان آمل و نقش مراقبتهای پرستاری در ارتقاء رضایتمندی انجام پذیرفت. مواد و روش کار : این مطالعه توصیفی - مقطعی بر روی 300 نفر از بیماران بستری و در حال ترخیص که بهصورت تصادفی وارد مطالعه شده بودند، انجام گردید. اطلاعات از طریق پرسشنامهی مدون پژوهشگر ساخته، که برگرفته از نتایج تحقیقات قبلی و معیارهای رضایت سنجی بیمارستانها بود، در هنگام ترخیص، جمعآوری گردید. دادهها با استفاده از نرمافزار آماری SPSS و آمار توصیفی، همبستگی پیرسون، مجذور کای، آزمونتی مستقل و ANOVA مورد تجزیه تحلیل قرار گرفت. یافتهها: میزان رضایتمندی 3/69درصد بیماران از کل خدمات بستری، 94/75درصد از خدمات پرستاری، 1/69درصد از خدمات پزشکی و 06/64درصد از خدمات عمومی در حد مطلوب گزارش شد. نتایج آزمون ANOVA یک طرفه نشان داد که از بین مشخصات دموگرافیک فقط بین رده سنی و سطح تحصیلات بیماران با رضایتمندی آنان ارتباط معنیداری وجود دارد( p<0/001 ). بحث و نتیجه گیری : میزان رضایتمندی اکثر بیماران شرکت کننده در این مطالعه در حد مطلوب بوده است و با توجه به نقش به سزای خدمات پرستاری، توانایی برقراری ارتباط کارکنان و نیز مشخصات فیزیکی محیط بخشها، در افزایش رضایتمندی، لازم است توجه مسئولین به این مقوله جلب گردد و سنجش رضایت بیماران به عنوان بخشی از فرایند ترخیص بیماران در کلیه بیمارستانها مدنظر قرار گیرد.
کلید واژگان :رضایت بیمار، خدمات بستری، مراقبتهای پرستاری
ارزش ریالی : 1200000 ریال
با پرداخت الکترونیک