چکیده :

مقدمه: آموزش مداوم از روش­های بهسازی نيروی انسانی و مهم ترين نوع آموزش تجربی است، چرا که کارکنان در حين انجام کار، تجربيات و دانش کافی را کسب نموده و به تدريج افرادی خودساخته بار مي­آيند. البته آموزش ­ هايی م ی ­توانند موجب افزايش کارآيی شوند که هدف­دار باشند. اين پژوهش با هدف ارزيابی فرآيند آموزش مداوم پرسنل آزمايشگاهی شاغل در مراکز درمانی دانشگاه علوم پزشکی بوشهر انجام گرفت. روش­ها: در اين مطالعه توصيفی- مقطعی، جامعه آماری را کليه پرسنل شاغل در آزمايشگاه­های تشخيص طبی تحت نظارت دانشگاه علوم پزشکی بوشهر، که طی 6 دوره متوالی در دوره های آموزشی شرکت داشتند، تشکيل مي­داد (162 نفر). ابزار جمع­آوری اطلاعات پرسشنامه­ای محقق ساخته شامل مشخصات دموگرافيک و اطلاعات مربوط به ارزيابی فرايند آموزش مداوم در قالب پيش آزمون و پس آزمون بود. داده­های بدست آمده با استفاده از نرم افزار آماری SPSS مورد تجزيه و تحليل قرار گرفت. يافته­ ها: ميانگين سنی افراد مورد مطالعه، 88/6 ± 61 /33 سال بود. 2/43 درصد از پرسنل مرد و 8/56 درصد از آن­ها زن بودند. 6/0 درصد از پرسنل کارشناس ارشد، 4/36 درصد کارشناس، 3/59 درصد کاردان و 7/3 درصد مدرک ديپلم داشتند. بين نتايج پيش­آزمون و پس­آزمون، اختلاف معني­دار مشاهده شد (05/0 P< ). بين نتايج حاصل از نظرات پرسنل، کاربردي­بودن مطالب ارائه شده، نحوه ارائه مطالب و بررسی فضای برگزاری برنامه، اختلاف معني­داری ديده شد (05/0 P< ). نتيجه­گير ی: آموزش مداوم پرسنل آزمايشگاهی، می تواند در ارتقاء سطح آگاهی و يادگيری های آن­ها، مؤثر باشد. به منظور افزايش کيفيت برنامه های آموزش مداوم بايد مباحث کاربردی بيشتری انتخاب گردند و تنظيم مناسب زمان های اختصاص داده شده برای هر مبحث مورد توجه قرار گيرد.

کلید واژگان :

آموزش مداوم، پرسنل آزمایشگاهی، پیش آزمون، پس آزمون،



ارزش ریالی : 1200000 ریال
دریافت مقاله
با پرداخت الکترونیک