چکیده :

اصطلاح داستان کوتاه به انگلیسی «Short Story» و به فرانسه «Novella» اثری است کوتاه که در آن نویسنده به یاری یک طرح منظم شخصیتی اصلی را در یک واقعه ی اصلی نشان می دهد، و این اثر بر روی هم تأثیر واحدی را القاء می کند، و به همین جهت نزدیک ترین هنرهای ادبی به روح زمانه است و با پذیرفتن مسئولیت داستان بلند به تصویر پردازی یکی از جوانب زندگی یا زوایای شخصیت بسنده می کند. تصویر یکی از خلجانات نفس انسانی یا یکی از آرزوهایش، به شکل موجز و سریع و همگام با روح زمانه ای که در آن زندگی بسیار پیچیده شده، حضور داستان کوتاه در میان انواع دیگر ادبی را ضروری می سازد. ادبیات اروپا در اواخر قرن هجدهم و اوایل قرن نوزدهم در فرانسه شاهد ظهور مکتب ادبی تازه¬ای با عنوان رئالیسم بود. این مکتب نوپا به خاطر تطابق و خوش آیند بودن با روح و روان انسان¬های دیگر ملل توانست ادبیات آنان را به سرعت تحت تأثیر خود قرار دهد.دو کشور ایران و مصر نیز از این امر مستثنی نبودند، افزایش ترجمه کتب غربی و آشنایی با فرهنگ و ادبیات اروپا موجب ورود این مکتب ادبی به آن دو کشور شد و به دنبال آن بسیاری از ادباي بزرگ و نامی به این مکتب روی آوردند که از آن جمله یوسف ادریس و سید محمد علی جمالزاده بودند که با توجه به شرایط ویژه کشورهای خود که زیر سلطه انسان¬های مستبد و ظالم بود و خفقان سیاسی در تمامی عرصه¬های اجتماع موج می¬زد، این دو نویسنده بزرگ را بر آن داشت تا به عنوان آغازگران این مکتب، واقعیت¬ها و حقایق جوامع خویش را طبق اصول رئالیسم به تصویر بکشند. این مضامین مشترک رئالیستی در داستان¬های کوتاه و حتی در زندگی ظلم ستیزانه و حق جویانه هردو تجلی پیدا کرده است. از نتایج مهم این مقاله می توان به: واکاوی جنبه¬های واقع¬گرایی در داستان های بنیان گذاران داستان کوتاه ایران و مصر، نقش منحصر به فرد داستان کوتاه در بیان مضامین رئالیستی دو نویسنده، انعکاس وقایع اجتماعی و ظلم و استبداد حاکم بر مردم، اشاره کرد. این مقاله می¬کوشد تا با نقد مضامین مشترک واقع گرا در داستان¬های کوتاه این دو نویسنده مشهور ایران و مصر را به صورت تطبیقی مورد تحلیل و بررسی قرار دهد.

کلید واژگان :

نقد واقع گرایی، ادريس، جمالزاده، داستان کوتاه، ايران، مصر.



ارزش ریالی : 350000 ریال
دریافت مقاله
با پرداخت الکترونیک