چکیده :

در چند سال اخیر مسئله مراقبت از داده های پژوهشی به موضوعی مورد توجه در جوامع علمی درآمده است. اما هیچ درک مشخصی از چگونگی انجام این کار وجود ندارد. در خصوص این وضعیت در کشور آلمان، هیچ تصویر مشخصی از روش‌های به کار گرفته شده توسط رشته های مختلف دانشگاهی در نگهداری و مراقبت از داده های پژوهشی در دست نبود، و حتی هیچ درک و توافق مشخصی در خصوص نقش کتابخانه‌ها در انجام این کار وجود نداشت. مطالعه پایه‌ای با همکاری نستور و دی-گراید جی. ام. بی. اچ. در آلمان انجام گرفت. این مطالعه داده های پایدارتری را در اختیار دانشمندان، کارشناسان زیرساخت‌های ارائه خدمات و سیاستمداران قرار می‌دهد تا مفاهیم راهبردی را جهت مراقبت و نگهداری دیجیتالی در بین رشته‌ها ترویج دهند. این نظرسنجی یازده رشته از جمله علوم انسانی، علوم اجتماعی، روانشناسی زبان، آموزش و پرورش، مطالعات کلاسیک، زمین‌شناسی، پژوهش‌های آب و هوا، تنوع زیستی، فیزیک ذرات، نجوم و پزشکی را مخاطب قرار می‌دهد. نتایج حاصله را می‌توان کم و بیش بیانگر این وضعیت در آلمان دانست. یافته‌ها نشان می‌دهد که کتابخانه‌ها و مراکز داده‌ای در این فرایند مراقبت و نگهداری همکاری می‌کنند، اما درباره نقشی که کتابخانه‌ها باید در این حوزه داشته باشند یا خواهند داشت هیچ نتیجه آشکاری وجود ندارد. کتابخانه‌هایی که با دانشمندان در ارتباط نزدیک هستند، از مزیتی برخوردارند که از آن‌ها به عنوان مؤسسات مسئول در مراقبت و نگهداری دیجیتالی داده‌ها یاد می‌شود. توانایی‌های کتابدار در خصوص داده های پژوهشی هنوز باید به ارزیابی شود. با وجود این، خود دانشمندان و مراکز داده های پژوهشی احتمالاً نیازمند تخصص کتابدار در خصوص کاربرد استانداردهای فراداده‌ای و ارائه خدمات در ارتباط با داده های پژوهشی هستند که این مؤسسات از آن‌ها نگهداری می‌کنند. تعیین صلاحیت و آموزش در خصوص نگهداری از داده های پژوهشی همچنان در ابتدای راه است و دانشگاه‌ها باید برنامه‌هایی را به این امر اختصاص دهند.

کلید واژگان :

نقش کتابخانه‌ها، نگهداری و مراقبت از داده‌های پژوهشی آلمان



ارزش ریالی : 500000 ریال
دریافت مقاله
با پرداخت الکترونیک