چکیده :

هدف: زنان روستايي نقش قابل توجهي در فعاليت هاي روستايي به ويژه در زمينه توليدات کشاورزی ‏دارند، لذا ارتقا سطح دانش و ‏مهارت آنها از طريق مشارکت هر چه بیشتر در برنامه هاي آموزشي - ترويجي بمنظور نيل به توسعه كشاورزي و روستايي از اهميت بسزايي ‏برخوردار است. در اين راستا، ‏هدف تحقيق حاضر، بررسي عوامل مؤثر بر مشارکت زنان روستايي در برنامه هاي آموزشي- ‏ترويجي است.‏ روش: تحقيق حاضر به لحاظ هدف، کاربردي است و ماهيت توصيفي - همبستگي دارد. براي گردآوري اطلاعات از مطالعات كتابخانه اي و پيمايش ميداني استفاده شده است. ابزار تحقيق پرسشنامه است كه روايي و پايايي آن با استفاده از نظرات متخصصان و آزمون آلفاي کرونباخ (86/0>α>78/0) مورد تأييد قرار گرفت. جامعه آماري تحقيق حاضر شامل 67488 نفر از زنان روستايي شهرستان آمل استان مازندران است (67488N=) كه براساس فرمول کوکران 384 نفر به عنوان نمونه با استفاده از روش نمونه گيري طبقه اي تناسبي انتخاب شدند (384n=). بمنظور تجزيه و تحليل اطلاعات از نرم افزار 16SPSS استفاده گردید. یافته‌ها: نتايج توصيفي تحقيق نشان دادند كه ميزان مشارکت زنان روستايي در برنامه هاي آموزشي- ترويجي در سطح خوب است. نتايج يافته هاي تحليلي نيز نشان دادند که رابطه مثبت و معني داري بين سن، سطح تحصیلات، درآمد ماهیانه، ميزان استفاده از منابع اطلاعاتي، ويژگي هاي اجتماعي، ويژگي هاي نگرشي و ويژگي هاي اقتصادي زنان روستايي با ميزان مشارکت آنها در برنامه هاي آموزشي- ترويجي وجود دارد. نتايج حاصل از رگرسيون چندگانه نيز نشان دادند كه ويژگي هاي اقتصادي، سطح تحصيلات، ميزان درآمد، عوامل نگرشي، سن و ميزان استفاده از منابع اطلاعاتي 10/37 درصد از تغييرات ميزان مشارکت زنان روستايي در برنامه هاي آموزشي- ترويجي را تبيين مي كنند. محدودیت‌ها: دسترسی به زنان روستایی و کسب اطلاعات در راستاي اهداف تحقيق، عمده ترين چالش تحقیق حاضر می باشد. راهکارهای عملی: با توجه به نتایج تحقیق، ارتقاء سطح تحصیلات زنان روستایی، بهبود وضعیت نگرشی زنان روستایی، گسترش استفاده زنان روستایی از منابع اطلاعاتي و در راستای آن ارائه اطلاعاتی در جهت بازگو نمودن اهمیت آموزش زنان روستایی در جهت توسعه پایدار روستایی و همچنین تقویت عوامل اقتصادی از جمله بهبود وضعیت درآمدی از طریق فراهم نمودن شرایط انجام فعاليت هاي خياطي، آرايشگري و مغازه داري و فعالیت در حوزه بازار يابي و فروش محصولات برای زنان روستایی، تا حد زيادي می تواند در جهت مشارکت هر چه بیشتر زنان روستایی در برنامه هاي آموزشي - ترويجي‏ موثر باشد. لذا اجرا و پشتیبانی از برنامه هایی در راستای دستیابی به موارد فوق حائز اهمیت می باشد. اصالت و ارزش: شناسايي عوامل موثر بر مشارکت زنان روستايي در برنامه هاي ‏آموزشي - ترويجي مراكز خدمات جهاد ‏كشاورزي بسيار ضروري است، چرا که از یک سو بسیاری از زنان روستایی نقش مهمی در فعالیت های کشاورزی از جمله زراعت، دامپروری و غیره دارند و از سویی دیگر مشاركت زنان روستايي در برنامه های آموزشی – ترویجی موجب آگاهي آنها در شناخت پروژه ها، طرح ها و كمك به آنان در اجراي ‏برنامه هاي توسعه روستايي مي شود و نيز در استمرار و تداوم بهينه برنامه هاي اجرا شده و بهره وري ‏و نگهداري از نتايج و دستاورد هاي آنها تاثير بسزايي دارد. لذا شناسایی عوامل موثر بر مشارکت زنان روستایی در برنامه های آموزشی ترویجی - بدلیل عدم انجام چنين تحقيقي در منطقه آمل- مورد توجه قرار گرفت. نتایج حاصله می تواند راهگشاي اتخاذ تصميمات و اقدامات مسئولین جهاد کشاورزی و سازمان فنی و حرفه ای باشد.

کلید واژگان :

مشارکت، برنامه هاي آموزشي- ترويجي، زنان روستايي، شهرستان آمل.‏



ارزش ریالی : 600000 ریال
دریافت مقاله
با پرداخت الکترونیک