چکیده :

قرآن كريم ‍‍، از زمان نزولش، به دنبال جلب توجه مخاطبان بوده تا آنها را متقاعد سازد. اين جلب توجه قرآن، به خاطر هدايت مردم و رستگاري مخاطبان است..قرآن براي اقناع مردم،با آنها ارتباط برقرار مي كند و براي متقاعدكردن مخاطبان از كلمات و جملات و عبارات متنوع بهره مي گيرد و اصول اعتقادات و احكام و مواعظ را به كمك تشبيهات و استعاره ها و كنايه ها در قالب اثر گذار به مخاطبان ارائه مي دهد . پيام هاي قرآن ، بايد در وجود مردم نفوذ كند. اين نفوذبايداز ذهن عبور كرده و به دل انسان برسد و دروني شده و پذيرفته شود .علت تاثير گذاري پيام هاي قرآن در زبان قابل فهم و همگاني آن ، بهره گيري از كلمات و جملات تاثير گذار و بهرمندي از صناعات ادبي نهفته است . همچنین اين تاثير گذاري به ويژگي پيام رسان مربوط مي شود ،در پيام هاي قرآن ، ويژگي هاي پيام رسان عبارت از : آگاهي ، خلوص ،مهرباني ، دلسوزي ، سعه صدر و ....است قرآن به ظرفيت ذهني و فكري مخاطب و نيازهاي فعلي و آتي او توجه نموده است . همچنين بايسته هاي مخاطب را در قالب پيام هاي نويد بخش به او عرضه كرده و او را دعوت به تفكر نموده است تا آن پيام ها را درك نمايد و دروني سازي كرده و در رفتار خود، نشان دهد .

کلید واژگان :

اقناع – پيام رسان – پيام – مخاطب- زبان قرآن



ارزش ریالی : 1200000 ریال
دریافت مقاله
با پرداخت الکترونیک