هدف: اين تحقيق با هدف شناخت رفتار مسيريابي كاربران از ورودي ساختمان كتابخانه با استفاده از مشاهده هدفمند و هم چنين شناخت پر ترددترين مسيرها براي تعيين مكا نهاي بازاريابي خدمات در كتابخانه مركزي دانشگاه تهران با استفاده از نرم افزار سيستم اطلاعات مكاني انجام شده است. روش پژوهش: اين تحقيق با روش تجربي و با استفاده از يك سياهه وارسي از طريق مشاهده مستقيم مسيرهاي تردد مراجعين از درب ورودي طبقه هم كف و ورودي پل ههاي طبقه اول، دركتابخانه مركزي دانشگاه تهران انجام شده است. جامعه آماري پژوهش شامل كليه كاربران و مراجعه كنندگان كتابخانه مركزي دانشگاه تهران بودند. به جاي نمونه گيري از خود كاربران، مدت زماني گردآوري داده ها نمون هگيري شده است. بعد از تحليل مسيرها و تعيين ميزان تردد در هر مسير مشخص با استفاده از نر مافزار آماري اس پي اس اس، اطلاعات وارد نرم افزار آرك جي آي اس شد و پايگاه اطلاعات مكاني مسيرهاي كاربران كتابخانه ايجاد شد و با استفاده از زبان ساخت يافته جست وجوي پايگاه داده جست وجوي پرترددترين مسيرها انجام و نقش ههايي از پلان كتابخانه كه مسيرها بر روي آن مشخص شده بودند از نرم افزار استخراج گرديد. يافته ها: در اين تحقيق بيش از 360 مسير ورودي مشاهده شد، اما تنها 5 مسير مشخص توسط بيش از 50 درصد مراجعين هميشگي براي ورود به كتابخانه انتخاب شده بود. مسير" درب ورودي كتابخانه، سپس رفتن به طبقه اول از سمت پله هاي چپ"، با 25/7 درصد، به عنوان اولين مسير پرتردد و مسير "درب ورودي، مسئول كيف داري، كيفداري سمت راست و رفتن به طبقه اول از 25 درصد، به عنوان دومين مسير پرتردد در طبقه ه مكف كتابخانه شناخته شده است كه بيش از 50 درصد / پله هاي سمت راست"، با 2 34 درصد به عنوان اولين مسير / ترددها را به خود اختصاص داده است. هم چنين مسير "ورودي طبقه اول به سالن ابوريحان"، با 4 9 درصد به عنوان دومين مسير پرتردد و مسير "ورودي / پرتردد، مسير "ورودي طبقه اول، راهرو زيراكس، سالن علوم و فنون"، با 3 9 درصد به عنوان سومين مسير پرتردد در طبقه اول ساختمان كتابخانه محسوب / طبقه اول، راهرو زيراكس، تالار انفورماتيك"، با 1 مي شود كه بيش از 52 درصد ترددها را در طبقه اول به خود اختصاص داده است. نتيجه گيري: با توجه به يافته ها، پرسنل كتابخانه مي توانند براي نقشه نگاري مسيرهاي پرطرفدار از سيستم اطلاعات مكاني استفاده كنند و با استفاده از نتايج آن در جهت تبليغات و بازاريابي بهتر خدمات و برنام ههاي كتابخانه عمل نمايند و سطح سهولت دستيابي به ناحيه ورودي كتابخانه جهت استفاده از منابع و خدماتي كه ارائه مي شود، را افزايش دهند.
کلید واژگان :تجهيزات كتابخانه، سيستم اطلاعات مكاني، كتابخانه دانشگاهي، رفتار كاربران كتابخانه، مسيريابي
ارزش ریالی : 600000 ریال
با پرداخت الکترونیک