چکیده :

هدف: هدف از انجام پژوهش حاضر، طراحی نسخه فارسی آزمون افتراق زمان بود. روش: در این پژوهش، 31 نفر از دانشآموزان مقطع ابتدایی به صورت داوطلبانه شرکت کردند. به همه شرکتکنندگان با استفاده از آزمون رایانهای، تصاویر انتخاب شده از سيستم بينالمللي تصاوير عاطفي (IAPS) در دو سطح 1000 میلیثانیه و 2000 میلیثانیه نشان داده شده و آستانه افتراقی آزمودنیها از طریق فرمول مطرح شده توسط لویت (1971) محاسبه شد. یافتهها: در سطح 1000 میلیثانیه آزمودنیها برای افتراق محرک مقایسه از محرک هدف به 5/261 میلیثانیه و در سطح 2000 میلیثانیه به 06/373 میلیثانیه نیاز دارند. مقادیر مذکور به عنوان آستانه افتراق زمانی آزمودنیها در نظر گرفته میشود. نتیجهگیری: موافق با یافتههای کلاسیک در پسیکوفیزیک، نتایج پژوهش حاضر نشان میدهد که هرچه شدت محرک افزایش مییابد، دامنه آستانه افتراقی نیز افزایش مییابد؛ اما با دو برابر شدن آن لزوما آستانه افتراقی ادراک شده دو برابر نمیشود. بنابراین، میتوان اظهار داشت برای مطالعات افتراق زمان در قالب پارادایم آیندهنگر آزمون ساخته شده میتواند مورد استفاده قرار گیرد.

کلید واژگان :

ادراک زمان، افتراق زمان، آستانه افتراق زمانی، تکلیف دوگانه



ارزش ریالی : 1200000 ریال
دریافت مقاله
با پرداخت الکترونیک