چکیده :

واژه ﺑﺎزارﻳﺎﺑﻲ ﺑﻪ ﻋﻨﻮان ﻛﻠﻴﺪي ﺗ ﺮﻳﻦ واﺣﺪ در ﻫﺮ ﺗﺠﺎرت ﺑﻪ ﺷﻤﺎر ﻣ یرود . ﺑﺮ ﻫﻴﭻ ﻛﺲ ﭘﻮﺷﻴﺪه ﻧﻴﺴﺖ ﻛﻪ ﻣﺸﺘﺮي از ﻣﻬﻢ ﺗﺮین دارایی ﻫﺎي یک ﺳﺎزﻣﺎن ﺗﺠﺎري ﻗﻠﻤﺪاد می ﺷﻮد . ﻳﻜﻲ از اﺑﺰارﻫﺎي اﻳﺠﺎد رواﺑﻂ ﺑﻠﻨﺪ ﺑﺎ ﻣﺸﺘﺮي اﺳﺘﻔﺎده از ﺑﺎزارﻳﺎﺑﻲ راﺑﻄﻪ ﻣﻨﺪ ﻣی باشد وﻟﻲ در ﺣﺎل ﺣﺎﺿﺮ ﺑﺎ ﺗﻮﺟﻪ ﺑﻪ رﻗﺎﺑﺖ ﺷﺪﻳﺪ ﺑﻴﻦ ﺳﺎزﻣانهای ﺗﺠﺎري ﺗﻨﻬﺎ اﺳﺘﻔﺎده از روﻳﻜﺮد ﺑﺎزارﻳﺎﺑﻲ راﺑﻄﻪ ﻣﻨﺪ ﻛﺎﻓﻲ ﺑﻪ ﻧﻈﺮ ﻧﻤﻲ رﺳﺪ . در اﻳﻦ ﺗﺤﻘﻴﻖ ﺗ ﺎ ﺛﻴﺮ ﻋ ﻨﺎﺻﺮ ﺑﺎزارﻳﺎﺑﻲ راﺑﻄﻪ ﻣﻨﺪ را ﺑﺎ ﺗﻠﻔﻴﻖ دو ﻧﻮع ﺑﺎزارﻳﺎﺑﻲ ﻳﻌنی ﺑﺎزارﻳﺎﺑﻲ ﺣﺴﻲ و ﺑﺎزارﻳﺎﺑﻲ ﺣﻤﺎﻳتی ﺑﺮ وﻓﺎداري ﻣﺸﺘﺮﻳﺎن ﻣﻮرد ﺑﺮرﺳﻲ ﻗﺮار داده اﻳﻢ . ﺗ،ﺤﻘﻴﻖ ﺣﺎﺿﺮ ﻳﻚ ﻣﻄﺎﻟﻌﻪ ﺗﻮﺻﻴﻔﻲ اﺳﺖ ﻛﻪ ﺑﻪ روش ﭘﻴﻤﺎﻳﺸﻲ اﻧﺠﺎم ﺷﺪه اﺳﺖ . ﺟﺎﻣﻌﻪ آﻣﺎري اﻳﻦ ﺗﺤﻘﻴﻖ 321 ﻧﻔﺮ از ﻣﺸﺘﺮﻳﺎن ﺑﺎنک ﻫﺎي استان آذرﺑﺎﻳﺠﺎن ﻏﺮبی میﺑﺎشد. از ﺷﺒکه ﻫﺎي ﻋﺼﺒﻲ ﻣﺼﻨﻮعی و رﮔﺮﺳﻴﻮن ﭼﻨﺪﮔﺎﻧﻪ و آزﻣﻮن ﻫﻤﺒﺴﺘﮕﻲ ﭘﻴﺮﺳونﻮ ﺑﺮاي ﺗﺠﺰﻳﻪ و ﺗﺤﻠﻴﻞ داده ﻫﺎ اﺳﺘﻔﺎده ﺷﺪه اﺳﺖ . ﺷﺒکه ﻫﺎي ﻋﺼﺒﻲ ﭼﻨﺪ ﻻﻳﻪ، با ﺗﺎﺑﻊ آﻣﻮزﺷﻲ ﺗﺎﻧﮋاﻧﺖ ﻫﺎﻳﭙﺮﺑﻮﻟﻴﻚ، آﻣﻮزش داده ﺷﺪه ﺑﺎ اﻟﮕﻮرﻳﺘﻢ ﭘﻴﺶ خور ﺑﺮاي ﺳﺎﺧﺖ ﻣﺪل ﺷﻨﺎﺳﺎﻳﻲ ﺑ ﻪ ﻛﺎر ﮔﺮﻓﺘﻪ ﺷﺪه اﻧﺪ .نتایج نشان داد ﻛﻪ در ﺑﺎﻧﻚ ﺧﺼﻮﺻﻲ و دوﻟﺘﻲ ﻣ،ﺘﻐﻴﺮﻫﺎي ﺑﺎزارﻳﺎﺑﻲ ﺣﺴﻲ اﻋﺘﻤﺎد و ﺗﻌﻬﺪ ﺗ ﺎ ﺛﻴﺮ ﻣﺜﺒﺖ و ﻣﻌﻨﺎد اري ﺑﺮ وﻓﺎداري ﻣﺸﺘﺮﻳﺎن دارﻧﺪ . در ﻣﻘﺎﻳﺴﻪ ﻧﺘﺎﻳﺞ ﻣﺸﺨﺺ ﺷﺪ ﻛﻪ ﺷﺒکهﻫﺎي ﻋﺼﺒﻲ ﺑﻪ ﻧﺘﺎﻳﺠﻲ دﻗیق ﺗﺮ از آنﭼﻪ ﻛﻪ در آزﻣﻮن ﻫﺎي ﺳﻨﺘﻲ آﻣﺎري ﺑ ﻪ دﺳﺖ آﻣﺪه اﺳﺖ، دﺳﺖ ﻳﺎﻓﺘﻪ و از اﻳﻦ ﻧﻈﺮ می ﺗﻮاﻧﺪ ﻗﺎﺑﻞ اﻋﺘﻤﺎد ﺑﺎشد.

کلید واژگان :

بازاریابی رابطه مند،بازاریابی حسی،ﺑﺎزارﻳﺎﺑﻲ حماﻳﺘﻲ، ﺷﺒکه ﻫﺎي ﻋﺼﺒﻲ ﻣﺼﻨﻮعی ، وﻓﺎداري ﻣﺸﺘری



ارزش ریالی : 600000 ریال
دریافت مقاله
با پرداخت الکترونیک