پژوهشهای اندکی وجود دارد که به طور آزمایشی به بررسی مداخلات توسعه رفتارها و مهارتهای رهبری و تاثیرات آن بر روی کارکنان پرداخته باشند. هدف از این پژوهش بررسی تاثیر آموزش رفتارهای مثبت رهبری بر سرمایه روانشناختی کارکنان بود. جامعه مورد بررسی 110 نفر از مدیران میانی در دو شرکت پتروشیمی بودند که از این بین 42 نفر به روش تصادفی انتخاب شدند. برای گردآوری دادهها دو پرسشنامه رهبری اصیل وولمبوا و همکاران (2008) و سرمایه روانشناختی لوتانز و همکاران (2007) به شکل پیش آزمون- پس آزمون استفاده شد. در این پژوهش از روش آزمایشی استفاده شدهاست، که طی آن آزمودنیها به طور تصادفی در دو گروه آزمایش و گواه قرار گرفتند همچنین، به منظور بررسی تاثیر مداخلات آموزشی مدیران نیز 2 تا 3 نفر از کارکنان زیر مجموعه آنها به صورت تصادفی انتخاب شدند و سپس یک پیشآزمون از گروههای آزمایش و گواه به عمل آمد. بعد از آن به مدت 3 روز (20 ساعت آموزش) مداخلات آموزشی مربوط به رفتارهای اصیل رهبری بر روی آنها اجرا گردید و پس از 5 ماه نیز یک پس آزمون از گروههای آزمایش و گواه به عمل آمد. در این پژوهش آزمون تحلیل آنوا آشکار ساخت که آموزش رفتارهای مثبت رهبری باعث افزایش سرمایه روانشناختی کارکنان و مولفههای آن (خودکارآمدی، امیدواری، خوشبینی و تاب آوری) میشود. نتایج نشان میدهد نه تنها میتوان رفتارها و مهارتهای رهبری اصیل را در مدیران توسعه داد، بلکه روی کارکنان نیز تاثیر مثبت دارد.
کلید واژگان :رهبری اصیل، مثبت گرایی در رفتار سامانی
ارزش ریالی : 1200000 ریال
با پرداخت الکترونیک