هدف این مقاله بررسی و تحلیل علل مستولی شدن(هژمونیک) گفتمان امام(ره) در جنبش دانشجویی است. در این راستا، در چارچوب «نظریة گفتمان لاکلا و موفه» به بررسی و تجزیه تحلیل گفتمانهای حاکم بر جنبش دانشجویی پرداخته و در نهایت، گفتمان اسلامی امام را تحلیل و علل مستولی شدن این گفتمان در بین دانشجویان را تبیین کرده است. جنبش دانشجویی مجموعهای از دانشجویان است که داوطلبانه ، حرکتی جمعی را برای ایجاد تغییر در دانشگاه و جامعه صورت میدهند. تغییر مورد نظر ممکن است در حیطههای مختلف فرهنگی، ارزشی، اقتصادی، اجتماعی و سیاسی باشد که بر اساس گفتمانهای خاص در هر دوره مورد توجه قرار میگیرد. صورتبندی گفتمانی جنبش دانشجویی در ایران و رشد و میزان تعامل آن با فرایندهای اجتماعی و سیاسی، در مراحل مختلف تاریخی، بازتابهای مختلفی داشته و شرایط در حال گذار ایران و قرار گرفتن دانشگاه روی گسلهای اجتماعی و فکری، گونههای مختلفی از رهیافت گفتمانی را تولید کرده است. در این بین، گفتمان اسلامی امام خمینی(ره) نقش و جایگاه برجستهای دارد که توانست به گفتمان غالب جنبش دانشجویی در ایران تبدیل شود. یافتههای تحقیق نشان میدهد علل مستولی شدن گفتمان امام در این دوره، اسلامخواهی، مرجعیت دینی، بومی بودن گفتمان اسلامی، مذهبی بودن جامعة ایران و ویژگیهای شخصیتی امام از جمله: صداقت، روش مبارزه و اصل ارتباط ایشان بوده است. از سویی، گفتمانهای دیگر به سبب عدم سازگاری با جامعة ایران، نتوانستند در برابر گفتمان امام ایستادگی کنند و در نهایت، به گفتمان حاشیهای تبدیل شدند.
کلید واژگان :جنبش دانشجویی، گفتمان، امام خمینی(ره)، مستولی شدن
ارزش ریالی : 1200000 ریال
با پرداخت الکترونیک