هدف پژوهش حاضر، تدوین چهارچوب طراحی بازیهای رایانهای برای یادگیری انواع موضوعهای شناختی و بررسی میزان اثربخشی آن در یادگیری مفاهیم بود. برای رسیدن به این هدف از روش تحقیق ترکیبی استفاده شد. در بخش کیفی برای به دست آوردن چهارچوب از تحلیل محتوای استقرایی و در بخش کمی برای اعتبار یابی درونی از نظر متخصصان به روش پیمایشی پرسشنامهای و همچنین برای ارزیابی اعتبار بیرونی از روش آزمایشی پیشآزمون و پسآزمون با گروه کنترل استفاده شد. با تحلیل دادههای مربوط به مکانیکهای بازیهای رایانهای، 32 مکانیک مهم بازیهای رایانهای استخراج شد و با آموزش انواع موضوعات شناختی مطابقت داده شد. مکانیکهای پیشنهاد شده جهت اعتباریابی درونی به 25 متخصص آموزش و بازیسازی ارسال شد و نتایج تحلیل حاصل از ارزیابی اعتبار درونی چهارچوب نشان داد که چهارچوب پیشنهادی برای آموزش موضوعات شناختی از اعتبار مناسب و خوبی برخوردار است. همچنین جهت به دست آوردن اعتبار بیرونی چهارچوب پیشنهادی در یادگیری مفاهیم، بر روی 38 دانشآموز در گروههای کنترل و گواه اجرا شد. نتایج تحلیل کواریانس برای بررسی میزان اثربخشی و اعتباریابی بیرونی نیز نشان داد که بین بازی طراحی شده بر اساس چهارچوب پیشنهادی و بازی موجود، تفاوت معناداری وجود دارد.
کلید واژگان :بازیهای رایانهای؛ بازیهای آموزشی؛ بازیهای دیجیتال آموزشی؛ حیطه شناختی
ارزش ریالی : 1200000 ریال
با پرداخت الکترونیک
جزئیات مقاله
- کد شناسه : 3147660984837097
- سال انتشار : 1395
- نوع مقاله : پذیرفته شده در مجلات Scopus ,ISI, با IF=0
- زبان : فارسی
- محل پذیرش : فصلنامه پژوهش در یادگیری آموزشگاهی و مجازی (چاپ شده) http://etl.journals.pnu.ac.ir/article_2994_519.html
- برگزار کنندگان :
- ISSN : 2345-6523
- تاریخ ثبت : 1395/07/25 12:54:08
- ثبت کننده : حجت دهقانزاده
- تعداد بازدید : 246
- تعداد فروش : 0