چکیده :

هدف:‌ در سال های اخیر بازی های حرکتی مجازی همچون Wii مورد توجه محققان و متخصصان بالینی در درمان بیماران مبتلا به مشکلات حرکتی قرار گرفته است. هدف از این تحقیق بررسی تاثیر توانبخشی مجازی حرکتی (Wii) بر تعادل و تحرک بیماران آسیب مغزی اکتسابی بود. روش بررسی:‌ مطالعه از نوع شبه تجربی بود. 30 بیمار آسیب مغزی اکتسابی که در یک برنامه توانبخشی حضور داشتند به صورت غیر تصادفی به دو گروه کنترل (15 نفر) و واقعیت مجازی (15 نفر) تقسیم شدند. در مرحله مداخله، گروه کنترل 15 جلسه 60 دقیقه ای فیزیوتراپی معمولی و گروه واقعیت مجازی نیز 15 جلسه 60 دقیقه ای که شامل 40 دقیقه فیزیوتراپی معمولی و 20 دقیقه بازی Wii بود را سه بار در هفته اجرا کردند. برای ارزیابی تعادل و تحرک مقیاس تعادل برگ، شاخص گام برداری پویا، آزمون دسترسی کارکردی و آزمون برخاستن و رفتن زمان دار اجرا شد. از آزمون t مستقل و وابسته برای تجزیه و تحلیل داده ها در سطح معنی داری 05/0 و نرم افزار SPSS (نسخه 22) استفاده شد. یافته ها. نتایج نشان داد که بعد از مداخله در مقیاس تعادل برگ، شاخص گام برداری پویا و آزمون برخاستن و رفتن زمان دار تفاوت معنی داری بین دو گروه وجود نداشت اما در آزمون دسترسی کارکردی عملکرد گروه کنترل بعد از مداخله، بطور معنی داری بهتر از گروه واقعیت مجازی بود (p˂0/001). نتیجه گیری:‌ در ارتباط با مقیاس تعادل برگ و شاخص گام برداری پویا، اثرات استفاده از بازی Wii همراه با توانبخشی سنتی، مشابه با جلسات فیزیوتراپی سنتی اختصاصی بود. همچنین باید خطرات احتمالی مرتبط با اکتساب حرکات جبرانی را نیز خاطر نشان ساخت که ناشی از پویایی واقعیت مجازی است (آزمون دسترسی کارکردی و برخاستن و رفتن زمان دار).

کلید واژگان :

آسیب مغزی اکتسابی، تعادل، تحرک، توانبخشی مجازی حرکتی.



ارزش ریالی : 1200000 ریال
دریافت مقاله
با پرداخت الکترونیک