لگوهای متعددی برای فرایند مدیریت دانش ارائه شده که هریک به نوعی عناصر این فرایند را اولویتبندی کردهاند. شناختی صحیح از ابزارهای سازماندهی دانش باعث میشود عناصر و عوامل سیستمی و انسانی با سهولت و کارایی بیشتر به مبادلة دانش پرداخته و ساختار مدیریت دانش را رشد دهند. عامل سازماندهی اطلاعات در این الگوها دارای تعاریف و نقشهای متعددی است که علیرغم نقش اساسی در عینیتبخشی به دانش ضمنی، به اندازه کافی مورد توجه قرار نگرفته است. با توسعه رویکردهای نوین سازماندهی اطلاعات و تاکید بر نظامهای دانشمدار، عدم توجه به این مهم و کاستی آن، نمود بیشتری پیدا میکند. با توجه به اهمیت عنصر سازماندهی اطلاعات در فرایند مدیریت دانش، و با توجه به تأکید رویکردهای نوین سازماندهی بر دانشمداری، هستیشناسی و سازماندهی دانش، بررسی کارکردهای آر.دی.ای. در این زمینه ضروری است. همچنین تعیین نقش و کارکرد قواعد جدید سازماندهی اطلاعات در ارتقاء و بهینهسازی فرایندهای مدیریت دانش مورد توجه قرار گرفته است. در ادامۀ مقاله، مدلهای ارائه شدۀ چرخه مدیریت دانش و نقش سازماندهی اطلاعات به عنوان حلقه واسط در این فرآیند مورد بررسی قرار گرفته است. سپس عناصر سازماندهی توصیفی موثر در مدل «"نوناکا و تاکه اوچی» بهعنوان یکی از مدلهای اصلی مطرح در مدیریت دانش با استفاده از از قواعد توصیف و دسترسی به منبع (آر.دی.ای.) تعیین شده است. در پایان، عناصر هسته آر.دی.ای. در پیوند با فریند مدیریت دانش و اهمیت مفاهیم مرتبط با آن برای بهرهگیری در چرخه مدیریت دانش سازمان ارائه شده است.
کلید واژگان :مدیریت دانش؛ استاندارد توصیف و دسترسی به منبع (آر.دی.ای.)؛ مدل نوناکا و تاکهاوچی؛ سازماندهی دانش؛ مدیریت اطلاعات سازمانی
ارزش ریالی : 600000 ریال
با پرداخت الکترونیک