چکیده :

یک از اهداف مهم آموزش عالی، ارزشیابی عملکرد آموزشی استاد به منظور ارتقای تدریس است. در این رابطه، ارزشیابی دانشجویان از استادان، یکی از رایج ترین روش های ارزشیابی در دانشگاه ها و مراکز آموزشی به شمار می رود. نتایج ارزشیابی می تواند فرایندهای آموزشی را ارتقا دهد و باعث افزایش عملکرد شغلی و پویایی آموزش مدرسان گردد. این تحقیق با هدف مقایسه دیدگاه اعضای هیأت علمی و دانشجویان در مورد عوامل مؤثر بر ارزشیابی دانشجو از استاد انجام گردید. روش کار: مطالعه توصیفی تحلیلی حاضر به شیوه مقطعی، با مشارکت 47 استاد و 47 دانشجو که با روش نمونه گیری طبقه ای تصادفی انتخاب شده بودند، انجام پذیرفت. ابزار جمع آوری اطلاعات، پرسش نامه محقق ساخته مشتمل بر سه حیطه اخلاقی و رفتاری ) 7 گویه(، آموزشی ) 01 گویه( و رعایت قوانین آموزشی ) 7 گویه( بود که روایی محتوایی و صوری آن از دیدگاه متخصصان مورد تأیید قرار گرفت. داده ها با استفاده از آمار توصیفی و آزمون Independent t در نرم افزار SPSS تجزیه و تحلیل گردید. ،7/90 )± 1/ یافته ها: میانگین کلی نظرات اعضای هیأت علمی نسبت به ویژگی اخلاقی و رفتاری، آموزشی و رعایت قوانین آموزشی به ترتیب ) 07 9 به دست آمد. بر اساس دیدگاه دانشجویان نیز، ویژگی اخلاقی و رفتاری، آموزشی و رعایت قوانین آموزشی به ترتیب /04 )± 1/ 9/77 و ) 07 )± 1/ 799 بود. همچنین، نتایج آزمون /73 )± 1/ 9 و ) 20 /19 )± 1/27( ،7/70 )± 1/ دارای مقادیر ) 92 Independent t با فرض برابری واریانس های دو گروه، نشان داد که در میان ویژگی های سه گانه، اختلاف میانگین نسبت به حد متوسط معنی دار نبود. نتیجه گیری: تلاش در جهت بهبود وضعیت ارزشیابی در دانشگاه ها با کمک مسؤولان و صاحب نظران از یک سو و گنجاندن آن در محتوای برنامه های درسی ضمن خدمت استادان از سوی دیگر، می تواند کمک شایانی به بهبود وضعیت این امر نماید.

کلید واژگان :

دانشجو، هیأت علمی، ارزشیابی، ارزشیابی از استاد



ارزش ریالی : 600000 ریال
دریافت مقاله
با پرداخت الکترونیک